HASIL OLAN RAKAMIN BELLİ OLMADIĞI DURUMLARDA DAMGA VERGİSİ ÖZELGELERİ
ÖRNEK GÖRÜŞLER:
Sayı: B.07.1.GİB.4.34.18.01-002.01-196
Tarih: 17/06/2010
T.C. GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI Mükellef Hizmetleri Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü
| ||||
|
| |||
Sayı | : | B.07.1.GİB.4.34.18.01-002.01-196 | 17/06/2010 | |
Konu | : | Damga Vergisi |
| |
İlgide kayıtlı dilekçeleriniz ve eklerinin incelenmesinden, şirketinizin faaliyet konusunun yurt içi ve yurt dışında iş ve işçi bulma, insan kaynakları alanında eleman yetiştirme ve iş alanları yaratmak olduğu, yaptığınız hizmetlerle ilgili olarak müşterileriniz ile şirketiniz arasında "İşe Alım Hizmet Sözleşmesi" düzenlendiği, ancak bu sözleşmelerde şirketiniz tarafından alınacak hizmet bedeli yapılan işin yüzde oranı ile belli olduğundan, sözleşmenin imzalandığı tarihte tutarının bilinmediği ve hesap edilebilir bir tutara ulaşılamadığı belirtilerek, bu sözleşmenin damga vergisine tabi olup olmadığı ile tabi ise hangi dönemde bildirimin yapılacağı konusunda görüş talep edildiği anlaşılmıştır.
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olduğu, 3 üncü maddesinde, damga vergisi mükellefinin kağıtları imzalayanlar olduğu; 4 üncü maddesinde, bir kağıdın tabi olacağı verginin tayini için o kağıdın mahiyetine bakılacağı ve buna göre tabloda yazılı vergisinin bulunacağı, kağıtların mahiyetlerinin tayininde, şekli kanunlarda belirtilmiş olanlarda kanunlardaki adlarına, belirtilmemiş olanlarda üzerlerindeki yazının tazammun ettiği hüküm ve manaya bakılacağı; 10 uncu maddesinde, belli para teriminin, kağıtların ihtiva ettiği veya bunlarda yazılı rakamların hasıl edeceği parayı ifade edeceği hükme bağlanmıştır.
Anılan Kanuna ekli (1) sayılı tablonun ‘‘I-Akitlerle ilgili kağıtlar'' başlıklı bölümünün A/1 fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin binde 7,5 (01.01.2010 tarihinden itibaren binde 8,25) nispetinde damga vergisine tabi tutulacağı hükmü yer almaktadır.
Ayrıca, 30 Seri No.lu Damga Vergisi Genel Tebliğinde nispi damga vergisine tabi kağıtların damga vergisinin katma değer vergisi hariç olmak üzere sadece işin bedeli üzerinden hesaplanması gerektiği belirtilmiştir.
Buna göre, sözleşmenin düzenlendiği tarihte; belli parayı ihtiva etmesi veya kağıdın eklerinde belli paranın tespitine imkan veren donelerin var olması veyahut atıf yapılan başka bir kağıttan belli paranın bulunabilmesi halinde, kağıdın (sözleşmenin) bu tutar üzerinden damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.
Ancak, düzenlendiği anda belli parayı ihtiva etmediğinden damga vergisine konu teşkil etmeyen kağıtlara ilişkin olarak; kağıda ait belli parayı gösteren ve ilk kağıda atıf yapan yeni bir kağıt düzenlenmesi halinde, sözleşme değişikliğine ilişkin bu kağıdın damga vergisine tabi tutulacağı tabiidir.
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, müşterileriniz ile şirketiniz arasında düzenlenen "İşe Alım Hizmet Sözleşmesi"nin (6.1) maddesinde, "İşbu sözleşme kapsamında tamamlanan hizmet karşılığı, Müşteri, Metropol'e işe kabul edeceği beher eleman için ilgili elemanın 1 (bir) yıllık brüt maaş tutarının %12 si (oniki)+yasal oranda KDV tutarında ödeme yapmayı kabul ve beyan eder." şeklinde yer alan ibare, gelecekte belli olmayan beher elaman sayısı ve belli olmayan brüt maaş tutarının %12 sine dair bir düzenleme olduğundan, bu hüküm dikkate alınarak sözleşmeye ait belli bir paranın belirlenmesi mümkün değildir. Buna göre, belli parayı ihtiva etmeyen sözleşmeden damga vergisinin aranılmaması gerekmektedir.
Öte yandan, bu sözleşmeye ilişkin ücretin sözleşme düzenlendikten sonra belirlenmesi ve yukarıda belirtildiği şekilde sözleşmeye şerh konulması veya sözleşmeyi değiştiren bir kağıt düzenlenmesi halinde, değişikliğin yapıldığı tarih itibarıyla damga vergisini doğuran olay gerçekleşecek olup, bu tarih itibarıyla söz konusu kağıtların 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A-1 bölümü uyarınca damga vergisine tabi tutulması ve verginin beyan edilip ödenmesi gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
Danıştay 7. Dairesi ;
'818 sayılı Borçlar Kanunu'nun 1., 2. ve müteakip maddelerinde ise; iki taraf arasında karşılıklı ve birbirine uygun irade beyanında bulunulması halinde sözleşmenin meydana geleceği, tarafların irade beyanlarının açık ya da kapalı olabileceği, sözleşmenin tamamlanması açısından tarafların esaslı noktalarda uyuşmuş olmaları gerektiği, sözleşmelerin şekillerine ilişkin hükümlerin saklı olduğu belirtilmiştir.
Yukarıda değinilen kanun hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden; damga vergisinin kağıda bağlı ve kağıt bazında alınan bir vergi olduğu, vergiyi doğuran olayın, kanuna ekli (I) sayılı Tabloda yer alan bir kağıdın bulunması ve bu kağıdın Kanun'un 1. maddesinde öngörülen şekilde düzenlenmesi halinde ortaya çıkacağı, damga vergisinin kapsamına giren kağıtlar mahiyetinde olması veya bunlarda değişiklik yapması koşuluyla, mektup ve şerhlerin de vergilendirmenin konusuna girdiği, verginin mükellefinin kağıtları imzalayan kişiler olduğu ve verginin nispi veya maktu olarak alınacağı, nispi vergide kağıtların nevi ve mahiyetlerine göre, bu kağıtlarda yazılı belli paranın, maktu vergide kağıtların mahiyetlerinin esas olduğu, belli para teriminin, kağıtların ihtiva ettiği veya bunlarda yazılı rakamların hasıl edeceği parayı ifade edeceği, kağıda bağlanan işlemin bedelinin açıkça belirtilmesi halinde, bu tutarın matrah olarak dikkate alınacağı, kağıda bağlanan işlemin bedelinin açık bir şekilde ifade edilmediği, ancak bunun hesaplanmasına ilişkin olarak belli tutarların ifade edildiği hallerde, söz edilen belli meblağın (matrah olarak esas alınacak tutarın) hesaplanmasında, bunlardan hareket edilmesi gerektiği, bir sözleşmenin meydana gelebilmesi için, karşılıklı ve birbirine uygun irade beyanında bulunulmasının gerekli olduğu, bu irade beyanlarından zaman itibarıyla önce yapılanın 'icap', buna karşılık olarak yapılan beyanın da 'kabul' olarak tanımlandığı, bir sözleşmenin tamam sayılabilmesi için, tarafların, sözleşmenin esaslı noktaları sayılan hususlarda anlaşmalarının gerekli olduğu, icabın, sözleşmenin bütün esaslı noktalarını kapsaması ve icaba karşılık olarak verilen 'kabul' beyanının icaba uygun olarak sözleşmeyi meydana getirme isteğini kesin olarak ifade etmesi gerektiği' ne hükmetmiştir.
Tarih | : | 12.06.2018 | |
Yayın Dönemi | : | Ağustos 2018 |
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri KDV ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü
Sayı : 90792880-155[958]-227197
Tarih: 12.06.2018
Konu : Bedeli belli olmayan sözleşme
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eklerinin incelenmesinden, kiralama yapılmaksızın sadece yapmış olduğu satıştan elde ettiği gelirin belirli bir yüzdesinin idarenize ödenmesi kaydıyla uçak içi inflight hizmeti vermek üzere … Gümrüksüz Satış Mağazaları Ticaret A.Ş. ile 1 (bir) yıllık sözleşme imzalandığı, söz konusu sözleşmenin şirketin talebi üzerine 5 (beş) yıllık olarak yeniden hazırlandığı, imzaya davet edilen firmadan bir önceki yıl ciro payı toplamı üzerinden sözleşme ve ihale kararı damga vergisi talep edildiği, ancak sözleşme taraflarından biri olan firma tarafından, sözleşmenin belli bir para ihtiva etmeyen kira mukavelesi olduğundan damga vergisi aranılmaması gerektiği yönündeki itiraz ettiğinden bahisle 5 yıllık olarak yeniden düzenlenecek sözleşme kapsamında ihale kararı ve sözleşme damga vergisi alınıp alınmayacağı hususunda görüş istenildiği anlaşılmaktadır.
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olduğu; 3 üncü maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kağıtları imza edenler olduğu; 4 üncü maddesinde, bir kağıdın tabi olacağı verginin tayini için o kağıdın mahiyetine bakılacağı ve buna göre tabloda yazılı vergisinin bulunacağı, kağıtların mahiyetlerinin tayininde, şekli kanunlarda belirtilmiş olanlarda kanunlardaki adlarına, belirtilmemiş olanlarda üzerlerindeki yazının tazammun ettiği hüküm ve manaya bakılacağı, mahiyeti tayin edilmek istenen kağıt üzerinde başka bir kağıda atıf yapılmışsa, atıf yapılan kağıdın hükümlerine nazaran iktisap ettiği mahiyete göre vergi alınacağı; 6 ncı maddesinde, bir kağıtta toplanan akit ve işlemler birbirine bağlı ve bir asıldan doğma oldukları takdirde damga vergisinin en yüksek vergi alınmasını gerektiren akit veya işlem üzerinden alınacağı; 10 uncu maddesinde, damga vergisinin nispi veya maktu olarak alınacağı, nispi vergide, kağıtların nevi ve mahiyetlerine göre, bu kağıtlarda yazılı belli paranın, maktu vergide kağıtların mahiyetlerinin esas olacağı, belli para teriminin, kağıtların ihtiva ettiği veya bunlarda yazılı rakamların hasıl edeceği parayı ifade ettiği hükme bağlanmıştır.
Mezkur Kanuna ekli (1) sayılı tablonun "I.Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün A/1 inci fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin, A/2 fıkrasında ise kira mukavelenamelerinin mukavele süresine göre kira bedeli üzerinden; "II.Kararlar ve Mazbatalar" başlıklı bölümünün 2 nci maddesinde ise, ihale kanunlarına tabi olan veya olmayan resmi daire ve kamu tüzel kişiliğine haiz kurumların her türlü ihale kararlarının nispi damga vergisine tabi tutulacağı hükme bağlanmıştır.
08.11.1984 tarih ve 18569 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü Ana Statüsünün 1 inci maddesinde; bu Ana Statünün amacının, 8.06.1984 tarih ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname çerçevesinde faaliyette bulunmak üzere Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü (DHMİ) adı altında teşkil olunan Kamu İktisadi Kuruluşu'nun hukuki bünye, amaç ve faaliyet konuları, organları ve teşkilat yapısı, müessese, bağlı ortaklık ve iştirakleri ile bunlar arasındaki ilişkileri ve ilgili diğer hususları düzenlemek olduğu; 4 üncü maddesinde de, Sivil Havacılık faaliyetlerinin gereği olan, hava taşımacılığı, hava alanlarının işletilmesi, meydan yer hizmetlerinin yapılması, hava trafik kontrol hizmetlerinin ifası, seyrüsefer sistem ve kolaylıklarının kurulması ve işletilmesi, bu faaliyetler ile ilgili diğer tesis ve sistemlerinin kurulması, işletilmesi ve modern havacılık düzeyine çıkarılmasını sağlamak amacı ile kurulduğu belirtilmiştir.
İlgide kayıtlı özelge talep formu ekinde yer alan "Kira Sözleşmesi" ve eki listenin incelenmesinden, söz konusu sözleşmenin tanzim tarihi itibariyle, sözleşmede belirli bir bedele yer verilmediği, kira bedelinin işlem türleri itibarıyla … Gümrüksüz Satış Mağazaları Tic. A.Ş.'nin aylık cirolarının belirli bir yüzdesini teşkil ettiği anlaşılmıştır.
Buna göre, özelge talep formu ekinde yer alan "Kira Sözleşmesi"nin düzenlendiği tarihte sözleşme bedeline yer verilmediği dikkate alındığında, belli parayı ihtiva etmeyen söz konusu sözleşmenin damga vergisine tabi tutulmaması gerekmektedir.
Ancak, söz konusu sözleşmede bedelinin belirlenmesine imkan veren ve sözleşmeye atıf yapan herhangi bir kağıt düzenlenmesi veya sözleşmeye bu hususta şerh konulması durumunda, bu kağıtlar/şerhler, düzenlendikleri tarih itibarıyla ihtiva ettikleri tutar üzerinden damga vergisine tabi olacaktır.
Diğer taraftan, özelge talep formu ekinde yer alan "Hasılat Komisyon Kararı"nın incelenmesinden, söz konusu işin nasıl yapılacağına ilişkin olarak alınan bir çerçeve karar olduğu, işin herhangi bir firmaya ihale edildiğine ilişkin bir ibare yer almadığı dikkate alındığında, söz konusu kağıdın mahiyeti itibarıyla ihale kararı olarak değerlendirilmesi mümkün bulunmamakla birlikte, kurumunuz tarafından söz konusu gayrimenkulün ilgili şirkete kiralanmasına yönelik "Hasılat Komisyon Kararı" dışında ayrıca bir ihale kararı alınması halinde bu kararın damga vergisine tabi tutulması gerektiği tabiidir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri KDV ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü
Sayı : 90792880-155.01.02[2015/765]-383437 28.09.2018
Konu : Bedeli belli olmayan sözleşme
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eklerinin incelenmesinden, şirketiniz ile Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı arasında imzalanan “… Protokol”de, protokol konusu yapılacak işin miktarı ile sözleşme süresi belli olmadığından hesaplanabilir bir bedele ulaşılamadığı belirtilerek söz konusu sözleşmenin damga vergisine tabi olup olmadığı ile hakediş ödemeleri üzerinden sözleşmeye ait damga vergisinin hesaplanıp hesaplanmayacağı hususunda görüş talep edildiği anlaşılmaktadır.
Bilindiği üzere, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olduğu; 3 üncü maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kağıtları imza edenler olduğu; 4 üncü maddesinde, bir kağıdın tabi olacağı verginin tayini için o kağıdın mahiyetine bakılacağı ve buna göre tabloda yazılı vergisinin bulunacağı, kağıtların mahiyetlerinin tayininde, şekli kanunlarda belirtilmiş olanlarda kanunlardaki adlarına, belirtilmemiş olanlarda üzerlerindeki yazının tazammun ettiği hüküm ve manaya bakılacağı; 6 ncı maddesinde, bir kâğıtta birbirinden tamamen ayrı birden fazla akit ve işlem bulunduğu takdirde bunların her birinden ayrı ayrı vergi alınacağı, bir kağıtta toplanan akit ve işlemler birbirine bağlı ve bir asıldan doğma oldukları takdirde damga vergisinin en yüksek vergi alınmasını gerektiren akit veya işlem üzerinden alınacağı; 8 inci maddesinde, bu Kanunda yazılı resmi daireden maksadın, genel ve özel bütçeli idarelerle, il özel idareleri, belediyeler ve köyler olduğu bu dairelere bağlı olup ayrı tüzel kişiliği bulunan iktisadi işletmelerin resmi daire sayılmayacağı; 10 uncu maddesinde, damga vergisinin nispi veya maktu olarak alınacağı, nispi vergide, kağıtların nevi ve mahiyetlerine göre, bu kağıtlarda yazılı belli para, maktu vergide kağıtların mahiyetlerinin esas olduğu, belli para teriminin, kağıtların ihtiva ettiği veya bunlarda yazılı rakamların hasıl edeceği parayı ifade ettiği; 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde, Maliye Bakanlığınca belirlenen mükelleflerin, kurum ve kuruluşlar tarafından bir ay içinde düzenlenen kağıtların vergisi, ertesi ayın yirminci (371 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Tebliği uyarınca yirmiüçüncü) günü akşamına kadar vergi dairesine bir beyanname ile bildirileceği ve yirmialtıncı günü akşamına kadar ödeneceği hükümleri yer almaktadır.
Mezkur Kanuna ekli (1) sayılı tablonun, “I-Akitlerle ilgili kağıtlar” başlıklı bölümünün
A/1 fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin; A/5 fıkrasında, fesihnamelerin (belli parayı ihtiva eden bir kağıda taalluk edenler dahil); ” IVMakbuzlar ve diğer kağıtlar” başlıklı bölümünün 1/a fıkrasında, resmi daireler tarafından yapılan mal ve hizmet alımlarına ilişkin ödemeler (avans olarak yapılanlar dahil) nedeniyle, kişiler tarafından resmi dairelere verilen ve belli parayı ihtiva eden makbuz ve ibra senetleri ile bu ödemelerin resmi daireler nam ve hesabına, kişiler adına açılmış veya açılacak hesaplara nakledilmesini veya emir ve havalelerine tediyesini temin eden kağıtların nispi damga vergisine tabi olduğu hükme bağlanmıştır.
Ayrıca, mezkur Kanunun 14 üncü maddesinde “Kağıtların Damga Vergisi bu kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı nispet veya miktarlarda alınır. Şu kadar ki her bir kağıt için hesaplanacak vergi tutarı (1) sayılı tabloda yer alan sınırlamalar saklı kalmak üzere 800 bin Yeni Türk Lirasını aşamaz. Bir önceki yılda uygulanan bu azami tutar, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere, o yıl için tespit ve ilan olunan yeniden değerleme oranında artırılır.” hükmüne yer verilmiş olup, bu tutar 57 Seri No.lu Damga vergisi Kanunu Genel Tebliği ile 01.01.2014 tarihinden itibaren uygulanmak üzere 2014 yılı için 1.545.852,40 TL olarak belirlenmiştir.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuz ekinde yer alan protokolün incelenmesinden,
– Protokolün amacının, kamu hizmetlerinin ortak platformda, tek kapıdan sunumu ve vatandaşın Devlet hizmetlerine elektronik ortamdan güvenli ve etkin bir şekilde erişimini sağlayacak olan e-Devlet Kapısının kurulması ve yönetilmesi görev ve sorumlulukları ile söz konusu görevin ifasında, hizmet bedeli de dahil olmak üzere uygulanacak usul ve esasları düzenlemek olduğu; 3 üncü maddesinde protokolün kapsamının 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu eki (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan merkezi yönetim kapsamındaki Bakanlıklar, Bakanlıklara bağlı, ilgili ve ilişkili kamu idarelerini, üniversiteleri ve sosyal güvenlik kurumları ile mahalli idareler kapsamında görev, yetki ve sorumlulukları 5393 sayılı Belediye Kanunu, 5216 sayılı Büyükşehir Kanunu ve 5302 sayılı İl Özel İdarelerini ve bunların kurdukları kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve bunların üst kuruluşlarını, hissesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait olan şirketler ve özel kanunlarla kurulan diğer kuruluşlar ile şirketinizin talebi üzerine Bakanlığın onayladığı diğer kuruluşların ticari olmayan ve kar amacı taşımayan kamu hizmetlerinin e- Devlet Kapısı üzerinden sunulması için verilecek hizmetleri kapsadığı;
– “Mali Hususlar” başlıklı 9 uncu maddesinde, şirketiniz tarafından gerçekleştirilen e- Devlet Kapısı Hizmetlerine ilişkin olarak detayları belirlenen üç ödeme kalemi halindeki bedellerin Bakanlık tarafından 10 uncu maddede belirlenen kabul ve ödeme usullerine göre şirketinize fatura mukabilinde ödeneceği; “Hizmet Entegrasyon Bedelleri” başlıklı fıkrasında, gerek önceden e-Devlet Kapısına bağlanmış, gerekse de yeni bağlanacak olan kamu kurum ve kuruluşlarının e-Devlet Kapısına entegre edilerek sunuma hazır hale getirilmiş ve devreye alınmış her bir yeni e-Devlet hizmeti için (mobil uygulamaları hariç) bir defaya mahsus olmak üzere ücret ödeneceği; aynı fıkranın (a) bendinde, her bir kamu kurum ve kuruluşunun e-Devlet hizmetleri için …TL; (b) bendinde, her bir belediye e-Devlet hizmetleri için …TL; (d) bendinde, Kamu uygulamaları merkezine entegre edilecek her bir e-Devlet hizmeti için bir defaya mahsus …TL; (e) bendinde, her bir e-Ödeme Hizmeti için bir defaya mahsus toplam …TL; “Mobil Hizmet Entegrasyon Bedeli” fıkrasında, her bir e-Devlet hizmeti mobil uygulaması entegrasyonu için bir defaya mahsus olmak üzere …TL alınacağı;
– “Protokolün Bütünlüğü” başlıklı 18 inci maddesinde, işbu Protokolün, imza tarihi itibariyle protokolün amaç ve kapsam ile ilgili maddesinde yer alan konuda taraflar arasındaki tek, kesin ve yegane mutakabatı teşkil etmekte olduğu ve söz konusu hak ve yükümlülüklere ilişkin olarak taraflar arasındaki daha önceki her türlü (yazılı, şifahi veya zımni) mutakabat, anlaşma ve taahhüdün yerine geçtiği ve bunları yürürlükten kaldıracağı;
– “Protokolün Süresi” başlıklı 21 inci maddesinde, işbu Protokolün, Bakanlık’ın ve Türksat’ın e-Devlet Kapısı ile ilgili görevleri devam ettiği müddetçe yürürlükte kalacak olup, yapılan yasal düzenlemeler ile sona erdirilebileceği,
belirlemelerine yer verilmiştir.
Buna göre, söz konusu protokolde hizmet bedellerinin yanı sıra daha önce taraflar arasında düzenlenen protokollerin yürürlükten kaldırılacağı düzenlemelerine yer verildiği, protokolün aynı taraflar arasındaki aynı konuya ilişkin daha önceki protokolleri feshettiği dikkate alındığında, söz konusu protokolde hizmet bedeline ilişkin anlaşma ve daha önceki protokolün feshine ilişkin fesihname olmak üzere birbirine bağlı bir asıldan doğma birden fazla akit ve işlem bulunduğu anlaşılmaktadır.
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, şirketiniz ile Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı arasında imzalanan …/…/2014 tarihli protokolün imza tarihi itibarıyla doğrudan bu protokol kapsamına dahil edilen ilgili kurumlar ile herhangi bir kağıt düzenlemeksizin kesin olarak yer alacak kamu kurum kuruluş sayısının bilinmesi ve e-Devlet kapısı hizmetleri kapsamına dahil edilmiş olması durumunda, protokolün 9 uncu maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrasında yer alan sabit ücretlerin kurum sayısı ile çarpımı sonucu bulunacak toplam tutarın 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A-1 fıkrasına göre; fesihe ilişkin hükmün ise aynı tablonun I/A-5 fıkrasına göre hesaplanması suretiyle bulunacak bedelin karşılaştırılarak en yüksek vergi alınmasını gerektiren akit veya işlem üzerinden damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.
Diğer taraftan, istihkaktan kesinti suretiyle ödeme şekli ücret ve resmi dairelerin mal ve hizmet alımına ilişkin ödemelerinde kullanılan nispi vergiye tabi bulunan makbuzlarla bu mahiyetteki kağıtlara ait damga vergisinin tahsil şekli olup, şirketinize Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığınca sözleşme kapsamında ödeme yapılması durumunda, hakediş ödemesine ilişkin kağıt için damga vergisi kesintisi yapılacağı tabiidir. Ancak, sözleşme süresi boyunca düzenlenecek her hakedişin imzalanması aşamasında, sözleşmeye ait damga vergisinin hakediş ödemelerinden kesilmesi yoluyla ödenmesi mümkün değildir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
T.C. |
|
| TARİH | : | 14.06.2011 |
SAYI | : | B.07.1.GİB.4.06.17.02-DMG-1297-427 | |
KONU | : | Belli parayı ihtiva etmeyen sözleşmeye ait damga vergisi Hk. |
…
İLGİ: …
İlgide kayıtlı dilekçenizin incelenmesinden, … Üniversitesi bünyesindeki … marka ürünlere, bakım ve onarım hizmeti sunmakta olduğunuz, bakım onarım sözleşmesinin bir yıllık düzenlendiği ve bedel ihtiva etmediği, onarımı yapılan ürünlerin, malzeme ve işçilik bedellerinin ilgili ayın sonunda faturalandırıldığı, söz konusu sözleşme hükmüne göre her fatura bedeli üzerinden binde 7,5 nispetinde damga vergisinin … Vergi Dairesine yatırılmasının istenildiği belirtilerek, söz konusu sözleşmenin herhangi bir bedel içermemesi nedeniyle her fatura düzenlenmesinde fatura bedeli üzerinden binde 7,5 nispetinde damga vergisi ödenip ödenmeyeceği hususunda görüş talep edildiği anlaşılmaktadır.
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1. maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olduğu; 3. maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kağıtları imza edenler olduğu, resmi dairelerle kişiler arasındaki işlemlere ait kağıtların damga vergisinin kişiler tarafından ödeneceği; 4. maddesinde, bir kağıdın tabi olacağı verginin tayini için o kağıdın mahiyetine bakılacağı ve buna göre tabloda yazılı vergisinin bulunacağı, kağıtların mahiyetlerinin tayininde, şekli kanunlarda belirtilmiş olanlarda kanunlardaki adlarına, belirtilmemiş olanlarda üzerlerindeki yazının tazammun ettiği hüküm ve manaya bakılacağı; 10. maddesinde, belli para teriminin, kağıtların ihtiva ettiği veya bunlarda yazılı rakamların hasıl edeceği parayı ifade edeceği hükme bağlanmıştır.
Anılan Kanuna ekli (1) sayılı tablonun "I-Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün A/1 fıkrası ile belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin binde 7,5 nispetinde damga vergisine tabi olduğu hükmüne yer verilmiştir. 2009/15725 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 01.01.2010 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere damga vergisi oranları, Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A-1 fıkrasındaki kağıtlar için binde 8,25 olarak belirlenmiştir.
Dilekçeniz ekinde yer alan … Üniversitesi ile şirketiniz arasında imzalanan sözleşmenin incelenmesinden, "Konusu" başlıklı 1. maddesinde, sözleşmenin … Üniversitesi genelinde bulunan Elektrik ve Elektronik Arçelik Ürünlerinin "Hizmete Özel Ödeme" esasına göre bakım ve onarım sözleşmesi olduğu, 2. maddesinde yüklenicinin Bakım-Onarım Fişine yaptığı onarım işi ile değiştirilen parçaları her seferinde yazıp onaylayarak bir nüshasını idareye teslim edeceği, yüklenicinin değiştirdiği parçaların orijinal parça olmasını sağlayacağı, fason üretimli parçalar kullanmayacağı, değiştirilen her parça için parçanın özelliğine göre belirli bir süre garanti vereceği ve garantiyi yazı ile idareye taahhüt edeceği, "ücret "başlıklı 3. maddesinde de, yükleniciye parça ücreti ve işçilik ödeneceği hususlarına yer verildiği anlaşılmaktadır.
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, dilekçeniz ekinde yer alan ve hesaplanabilir bir bedel ihtiva etmediği anlaşılan "Makina ve cihazların "Hizmete ücret ödeme esasına" göre bakım onarım sözleşmesi'"başlıklı kağıda ait damga vergisinin aranılmaması; ancak sözleşme konusu iş ile ilgili olarak sözleşmenin bedelinin belirlenmesine ilişkin herhangi bir kağıt (olur, onay, mektup vb.) düzenlenmesi veya sözleşmeye bu yönde şerh verilmesi durumunda, söz konusu kağıdın /şerhin damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
Sayı:
B.07.1.GİB.4.06.17.02-DMG-1486-877
Tarih:
14/10/2011
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri KDV ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü
Sayı :B.07.1.GİB.4.06.17.02-DMG-1486-877 14/10/2011
Konu : Belli parayı ihtiva etmeyen sözleşmenin
damga vergisine tabi olup olmayacağı hk.
...
İlgi : ... tarih ve ... evrak kayıt sayılı dilekçeniz.
İlgide kayıtlı dilekçeniz ve eklerinin incelenmesinden, şirketinizin ... Derneği ile imzaladığı 14/05/2010 tarihli ek sözleşmede, 2 ml'lik conta kapaklı cryo tüpünün birim fiyatının KDV hariç 0,12 Euro olduğu fakat alınacak miktarın belli olmaması sebebiyle sözleşme bedelinin dolayısıyla ek sözleşmeye ait damga vergisinin hesaplanmasında tereddüde düşüldüğü belirtilerek konuya ilişkin görüş talep edildiği anlaşılmaktadır.
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olduğu, 3 üncü maddesinde, damga vergisi mükellefinin kağıtları imzalayanlar olduğu; 4 üncü maddesinde, bir kağıdın tabi olacağı verginin tayini için o kağıdın mahiyetine bakılacağı ve buna göre tabloda yazılı vergisinin bulunacağı, kağıtların mahiyetlerinin tayininde, şekli kanunlarda belirtilmiş olanlarda kanunlardaki adlarına, belirtilmemiş olanlarda üzerlerindeki yazının tazammun ettiği hüküm ve manaya bakılacağı; 10 uncu maddesinde, belli para teriminin, kağıtların ihtiva ettiği veya bunlarda yazılı rakamların hasıl edeceği parayı ifade edeceği hükme bağlanmıştır.
Anılan Kanuna ekli (1) sayılı tablonun ''I-Akitlerle ilgili kağıtlar'' başlıklı bölümünün A/ 1 fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin damga vergisine tabi olduğu hükme bağlanmıştır. 2009/15725 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 01/01/2010 tarihinden geçerli olmak üzere Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A-1 fıkrasındaki kağıtlara ilişkin damga vergisi oranı binde 8,25 olarak belirlenmiştir.
Ayrıca, 30 Seri No.lu Damga Vergisi Genel Tebliğinde, damga vergisinin katma değer vergisi hariç olmak üzere sadece işin bedeli üzerinden hesaplanması, katma değer vergisi dahil edilerek düzenlenen kağıtlardan alınması icabeden damga vergisinin ise katma değer vergisi tutarı düşüldükten sonra kalan meblağ üzerinden hesaplanması gerektiği belirtilmiştir.
Buna göre, sözleşmenin düzenlendiği tarihte; belli parayı ihtiva etmesi veya kağıdın eklerinde belli paranın tespitine imkan veren donelerin var olması veyahut atıf yapılan başka bir kağıttan belli paranın bulunabilmesi halinde, kağıdın (sözleşmenin) bu tutar üzerinden damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir. Ancak, düzenlendiği anda belli parayı ihtiva etmediğinden damga vergisine konu teşkil etmeyen kağıtlara ilişkin olarak; kağıda ait belli parayı gösteren ve ilk kağıda atıf yapan yeni bir kağıt düzenlenmesi halinde, sözleşme değişikliğine ilişkin bu kağıdın damga vergisine tabi tutulacağı tabiidir.
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, dilekçeniz eki "ek sözleşme"nin 1 inci maddesinde, şirketinizin 2ml'lik conta kapaklı cryo tüpünü derneğin uygun göreceği miktarda, birim fiyatı KDV hariç 0,12 Euro bedelle satmayı kabul ve taahhüt ettiği, 2 nci maddesinde, söz konusu 2 ml'lik conta kapaklı cryo tüpünün 30.11.2007 tarihinde gerçekleştirilen ihaledeki teknik şartnameye uygun olarak verileceği, idari ve teknik şartnamenin bu sözleşmenin ayrılmaz bir cüzünü teşkil edeceği belirtilmiş olup, söz konusu ek sözleşmede cryo tüpünün miktarı belirtilmediğinden sözleşmeye ait belli bir paranın belirlenmesi mümkün değildir. Bu nedenle, belli parayı ihtiva etmeyen 14/05/2010 tarihli ek sözleşmenin damga vergisine tabi tutulmaması gerekmektedir.
Öte yandan, bu sözleşmeye ilişkin miktarın sözleşme düzenlendikten sonra belirlenmesi ve yukarıda belirtildiği şekilde sözleşmeye şerh konulması veya sözleşmeyi değiştiren bir kağıt düzenlenmesi halinde, değişikliğin yapıldığı tarih itibarıyla damga vergisini doğuran olay gerçekleşecek olup, bu tarih itibarıyla söz konusu kağıtların 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A-1 fıkrası uyarınca damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
T.C. GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI BURSA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI MÜKELLEF HİZMETLERİ GELİR GRUP MÜDÜRLÜĞÜ
| ||||
|
| |||
Sayı | : | B.07.1.GİB.4.16.16.02-320-10-8-105 | 16/06/2011 | |
Konu | : | Tam tasdik sözleşmesi dışındaki düzenlendiği anda belli bir parayı ihtiva etmeyen sözleşmelerin damga vergisi. |
| |
İlgide kayıtlı dilekçenizin incelenmesinden, tam tasdik sözleşmesi dışındaki sözleşmelerde ücretin önceden belli olmadığı, asgari ücret tarifesine göre, mükellefin iade tutarı veya faydalanacağı (indirim-istisna-üretim tasdiki-terkin) tutarın ancak Yeminli Mali Müşavir tarafından yapılan inceleme sonucunda tespit edilebileceği belirtilerek, bu tür sözleşmelerin damga vergisine tabi olup olmayacağı, tabi olması durumunda vergiyi doğuran olayın hangi tarih itibariyle gerçekleşeceği konusunda görüş talep edildiği anlaşılmıştır.
Bilindiği gibi, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 19 uncu maddesinde, vergi alacağının vergi kanunlarının vergiyi bağladıkları olayın vukuu veya hukuki durumun tekemmülü ile doğacağı; 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olduğu, bu Kanundaki kağıtlar teriminin, yazılıp imzalanmak veya imza yerine geçen bir işaret konmak suretiyle düzenlenen ve herhangi bir hususu ispat veya belli etmek için ibraz edilebilecek olan belgeler ile elektronik imza kullanılmak suretiyle manyetik ortamda ve elektronik veri şeklinde oluşturulan belgeleri ifade edeceği; 2 nci maddesinde vergiye tabi kağıtlar mahiyetinde bulunan veya onların yerini alan mektup ve şerhlerle, bu kağıtların hükümlerinin yenilenmesine, uzatılmasına, değiştirilmesine devrine veya bozulmasına ilişkin mektup ve şerhlerin de damga vergisine tabi olduğu; 10 uncu maddesinde damga vergisinin nispi veya maktu olarak alınacağı, nispi vergide, kağıtların nevi ve mahiyetlerine göre bu kağıtlarda yazılı belli paranın, maktu vergide kağıtların mahiyetlerinin esas olacağı, belli para teriminin, kağıtların ihtiva ettiği veya bunlarda yazılı rakamların hasıl edeceği parayı ifade edeceği; 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasında da, belli parayı ihtiva eden mukavelenamelerin değiştirilmesi halinde artan miktarın aynı nispette vergiye tabi olduğu belirtilmiştir.
Mezkur Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I-Akitlerle ilgili kağıtlar bölümünün A/1 fıkrasında, mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin binde 7,5 nispetinde damga vergisine tabi olduğu hüküm altına alınmıştır. Söz konusu oran 01/01/2010 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, 29/12/2009 tarih ve 2009/15725 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile binde 8,25 olarak tespit edilmiştir.
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, yeminli mali müşavirlik tasdik sözleşmesinde bir ücret belirlenmesi halinde, sözleşme Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı tablonun I/A-1 fıkrası gereğince damga vergisine tabi tutulacaktır. Bunun yanı sıra sözleşmede bir ücret belirlenmemiş olmakla birlikte Bakanlığımızca yayınlanan "Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Asgari Ücret Tarifesi"ne veya başka bir kağıda atıf yapılmışsa, söz konusu sözleşmenin atıf yapılan kağıttaki asgari tutar esas alınmak suretiyle bulunacak matrah üzerinden 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A-1 fıkrasına istinaden damga vergisi alınması gerekmektedir.
Diğer taraftan, söz konusu sözleşmelerde belli bir tutara yer verilmemesi ve söz konusu tarifeye veya ücretin hesaplanmasına imkan veren herhangi bir kağıda atıf yapılmaması durumunda, sözleşme belli parayı ihtiva etmeyeceğinden damga vergisine tabi tutulması mümkün bulunmamaktadır. Ancak, söz konusu sözleşmelere ilişkin ücretin daha sonra belirlenmesi ve bu tutarın sözleşmeye eklenmesi halinde, bu durumun şerh olarak kabul edileceği ve değişikliğin yapıldığı tarih itibarıyla söz konusu sözleşmelerin ihtiva ettiği tutar üzerinden damga vergisine tabi tutulacağı tabiidir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri KDV ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü)
Sayı :B.07.1.GİB.4.06.17.02-DMG-1492-675 26/08/2011
Konu : Bedel İçermeyen Taahhütnamenin damga vergisi hk.
........................................
İlgi : ............ tarihli ve ............ evrak kayıt sayılı dilekçeniz.
İlgide kayıtlı dilekçeniz ve ekinin incelenmesinden, belli parayı ihtiva etmeyen Şantiye Şefi Taahhütnamesi üzerinden damga vergisi tahsil edilip edilmeyeceği hususunda görüş talep edildiği anlaşılmaktadır.
Bilindiği üzere, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olduğu; 3 üncü maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kağıtları imza edenler olduğu; 4 üncü maddesinde, bir kağıdın tabi olacağı verginin tayini için o kağıdın mahiyetine bakılacağı ve buna göre tabloda yazılı vergisinin bulunacağı, kağıtların mahiyetlerinin tayininde, şekli kanunlarda belirtilmiş olanlarda kanunlardaki adlarına, belirtilmemiş olanlarda üzerlerindeki yazının tazammun ettiği hüküm ve manaya bakılacağı, mahiyeti tayin edilmek istenen kağıt üzerinde başka bir kağıda atıf yapılmışsa, atıf yapılan kağıdın hükümlerine nazaran iktisap ettiği mahiyete göre vergi alınacağı; 10 uncu maddesinde, damga vergisinin nispi veya maktu olarak alınacağı, nispi vergide, kağıtların nevi ve mahiyetlerine göre, bu kağıtlarda yazılı belli paranın, maktu vergide kağıtların mahiyetlerinin esas olacağı, belli para teriminin, kağıtların ihtiva ettiği veya bunlarda yazılı rakamların hasıl edeceği parayı ifade edeceği hükümleri yer almaktadır.
Anılan Kanuna ekli (1) sayılı tablonun "I-Akitlerle ilgili kağıtlar'" başlıklı bölümünün A/1 fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin binde 7,5 nispetinde damga vergisine tabi tutulacağı hükme bağlanmıştır.
Diğer taraftan, 31/12/2004 tarih ve 25687 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 5281 sayılı Kanunun 7 nci maddesiyle yapılan değişikle belli parayı ihtiva etmeyen bazı kağıtlar 01/01/2005 tarihinden geçerli olmak üzere damga vergisine tabi kağıtlar kapsamından çıkartılmıştır. Bu kapsamda 04/02/2005 tarih ve 25717 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 43 Seri No'lu Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliğinin (6.1.1.) bölümünün ikinci paragrafında; "Yapılan düzenleme ile (1) sayılı tablonun 1/A fıkrasında sayılan kağıtlardan belli parayı ihtiva etmeyenler damga vergisinin konusu dışına çıkarıldığından, belli parayı ihtiva etmeyen mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknameler, kira mukavelenameleri, kefalet, teminat ve rehin senetleri, fesihnameler damga vergisine tabi tutulmayacaktır." açıklamasına yer verilmiştir.
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, herhangi bir bedel içermediği anlaşılan söz konusu taahhütname damga vergisine konu teşkil etmeyecektir. Ancak düzenlendiği anda belli parayı ihtiva etmediğinden damga vergisine konu teşkil etmeyen söz konusu taahhütnameye ilişkin olarak, daha sonraki bir tarihte bedelin belirlenerek taahhütnameye şerh konulması ya da kağıda ait belli parayı gösteren ve ilk kağıda atıf yapan yeni bir kağıt düzenlenmesi halinde, taahhütname değişikliğine ilişkin bu kağıdın/şerhin damga vergisine tabi tutulacağı tabiidir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.