SİRKÜLER (2020)
Sayı: 2020/13
Konu: Değerli Konut Vergisinde Değişiklik İçeren Yasal Düzenleme Resmi Gazetede Yayımlanmıştır (7221 Sayılı Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun)
Mevzuat: 1319 Sayılı Emlak Vergisi Kanunu
Web: www.adenymm.com.tr
Email[1]: info@adenymm.com.tr, cakmakciali@adenymm.com.tr
Özet:
20/02/2020 tarihli ve 31045 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 14/2/2020 tarihli ve 7221 sayılı Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun Dördüncü Kısmında yer alan ‘Değerli Konut Vergisi’ne ilişkin olarak 1319 sayılı Kanunun bazı maddelerinde değişiklikler yapılmıştır. Buna göre;
İçerik:
Hatırlanacağı üzere 7194 Sayılı Dijital Hizmet Vergisi İle Bazı Kanunlarda Ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’un yayımlanması ile birlikte aşağıda ifade edeceğimiz “Değerli Konut Vergisi” hayatımıza girmiş bulunmaktadır.
Kanunun 30. Maddesi ile 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununa 41 inci maddeden sonra gelmek üzere kısım başlığıyla birlikte aşağıdaki madde eklenmiştir.
Kanunun 32’nci maddesiyle 1319 sayılı Kanuna eklenen 44 üncü maddenin dördüncü fıkrası 01.01.2020 tarihinde, diğer hükümleri yayım tarihi itibariyle yürürlükte olacaktır. Fakat, daha sonra yayımlanan 7/02/2020 tarihli ve EVK-3 / 2020-1 sayılı Emlak Vergisi Sirküleri ile Değerli Konut Vergisi beyannamesinin verilme ve ödeme süresi 1 ay uzatılmıştır.
Buna göre, 20.02.2020 tarihine kadar verilmesi gereken beyanname 20.03.2020 gün sonuna, 28.02.2020 günü sonuna kadar ödenmesi gereken ilk taksit ise 31.03.2020 gün sonuna kadar uzatılmıştır. Beyan ve ödeme sürelerinin bu günlerin sonuna kadar tamamlanması gerekmektedir.
A-Değerli Konut Vergisi Neyi İçermekteydi-Değişiklik Öncesi Durum:
Değerli Konut Vergisi, bir tür servet vergisidir. Aşağıdaki ifadeler, Kanunun ilk halindeki yasal düzenlemeleri içermektedir.
Bu kanun hükümleri, Emlak Vergisi Kanununa 42. ve müteakip madde olarak eklenmiştir. Emlak Vergisi Kanunu yerine başka bir kanun olarak ele alınmasının kanun yazım tekniği açısından daha sağlıklı olabileceği değerlendirilmektedir.
Kanunda değerli konutun yasal açıdan neyi ifade ettiği açıklanarak, mükelleflerin tespiti, verginin tarh, tahsil ve tebliği ile diğer hükümlere yer verilmektedir.
Verginin konusunu Türkiye sınırları içinde bulunan mesken nitelikli taşınmazlardan bina vergi değeri veya Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen değeri 5.000.000 Türk lirası ve üzerinde olanlar değerli konutlar oluşturmaktadır.
Kanun hükümleri açısından her bir taşınmaz bağımsız bir birim gibi değerlendirilecek ve verginin kapsamında girip girmediği değerlendirilecektir.
5.000.000 TL ile 7.500.000 TL arasında olanlar (Binde 3)
7.500.001 TL ile 10.000.000 TL arasında olanlar (Binde 6)
10.000.001 TL’yi aşanlar (Binde 10) oranında vergilendirilir.
B-Değerli Konut Vergisinde Neler Değiştirilmektedir-Yapılan Değişiklikler:
Mezkur Kanunun 16. maddesinin (a) fıkrasıyla, Emlak Vergisi Kanununun 42. maddesinin birinci fıkrasına göre, değerli konut vergisi matrahının belirlenmesinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce yapılan değerlemelerin dikkate alınması uygulanmasına son verilmektedir. Bunun yerine belediyelerce belirlenen bina vergi değeri esas alınacaktır.
Bu çerçevede, toplu değerleme yapılması, Kanunun yayım tarihinden önce değerleme yapılması, değerleme kriterlerinin açık, belirgin, objektif olmaması gibi nedenlerle matrah ve mükellefiyete tesir eden/edebilecek olan hukuki ihtilaflar kendiliğinden ortadan kalkmış olacaktır.
Kanunun 16. maddesinin (c) fıkrasıyla, Emlak Vergisi Kanununun 46. maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bendinde yapılan değişiklikle;
muafiyet kapsamına alınmaktadır.
Düzenleme ile verginin kapsamı biraz daha daraltılmakta, muafiyet sayısında artış beklenmektedir.
Kanunun 18. maddesiyle, Emlak Vergisi Kanununun 44. Maddesine göre,
Değerli Konut Vergisine Tabi Mesken Nitelikli Taşınmazlardan Değeri; | |
5.000.000 TL ile 7.500.000 TL arasında olanlar (bu tutar dahil) | |
5.000.000 TL’yi aşan kısmı için | (Binde 3) |
10.000.000 TL’ye kadar olanlar (bu tutar dahil) 7.500.000 TL’si için 7.500 TL, fazlası için | (Binde 6) |
10.000.000 TL’den fazla olanlar 10.000.000 TL’si için 22.500 TL, fazlası için | (Binde 10) |
oranında vergilendirilir. |
Kanunun 19. maddesiyle, Emlak Vergisi Kanununa eklenen Geçici 24. madde ile değerli konut vergisine ilişkin mükellefiyetin 2021 yılının başından itibaren başlaması, 2020 yılına ilişkin olarak beyanname verilmemesi, vergi tahakkuk ettirilmemesi öngörülmektedir.
Kanunun yayımlanması ile birlikte Tapu Kadastro Genel Müdürlüğünce yapılan değerlemenin iptal edilmesi ve uygulamanın 2021 yılına ertelenmesi Değerli Konut Vergisine ilişkin itiraz ve dava süreci gereğini ortadan kaldırmaktadır. Bir başka ifadeyle, açılmış olan davalar sebep yönünden konusuz kalacaktır.
Bilgilerinize Saygılarımızla Arz Olunur.
[i]Sirkülerlerimizde yer alan bilgiler belli bir konunun veya yasal düzenlemenin veyahut yargı kararlarının çok geniş ve kapsamlı bir şekilde ele alınmasından ziyade genel olarak mükelleflere ve uygulayıcılara bilgi vermek, gündemi talip etmeye yardımcı olmak ve yorum yapmalarına yardım amacını taşımaktadır.
Sirkülerimiz profesyonel hizmetlerimizi temsil etmeyebileceği gibi, her durum ve koşulda profesyonel yaklaşımlarımızı da ifade ettiği iddia edilemez. Yaptığınız fiili/pratik çalışmalarda bu değerlendirmeler dikkate alınırken, olayların koşullarının da incelenmesi, irdelenmesi, sonuçlarının iyi analizi son derece önemlidir. Bu tür çalışmalarda mutlak suretle bir profesyonelden bilgi alınması veya danışmanlık alınmasında fayda bulunduğu düşünülmektedir. Şirketimiz tarafından bazı önemli mali olaylar Sirküler yerine Makale olarak paydaşlarımızla paylaşılmaktadır.
“ADEN Yeminli Mali Müşavirlik", söz konusu Sirkülerlerin ve içeriğindeki bilgilerin hata içermediğine dair herhangi bir güvence vermemektedir. Sirkülerleri ve içeriğindeki bilgileri kullanımınız sonucunda ortaya çıkabilecek her türlü risk tarafınıza aittir ve bu kullanımdan kaynaklanan her türlü zarara dair risk ve sorumluluk tamamen tarafınızca üstlenildiğinin bilinmesi gerekmektedir. Gerekli olması halinde iletişim bilgilerimiz:
OFİSLER-İLETİŞİM BİLGİLERİ
İstanbul 1 (Yeminli Mali Müşavirlik Hizmetleri): Şenlikköy Mahallesi, Yaşar Kemal Sokak, No: 3 Daire: 5 Florya-Bakırköy-İSTANBUL
Tel: 0212 592 00 92
Fax: 0212 592 00 92
GSM: 0505 680 42 54
Web: www.adenymm.com.tr
www.taxauditingymm.com
Ankara Ofis 1-(YMM Hizmetleri): Yıldızevler Mahallesi 708. Sokak Prestij İş Merkezi No: 14/6 (Kat: 3) Yıldız-Çankaya/ANKARA
Tel: (0312) 441 39 00
Fax: (0312) 441 39 01
Note Office Uluslararası Bağımsız Denetim Danışmanlık ve YMM A.Ş.(Bağımsız Denetim Hizmetleri
Kızılırmak Mah. Ufuk Üniv. Cad. Farilya İş Merkezi No:8 Kat:2 Daire:7 Çankaya / ANKARA
Email:info@noteoffice.com.tr
Tel: 0.312.439 40 60
GaziAntep İrtibat Ofisi 1: Mücahitler Mah. 9. Cad. Gümüşburun İş Merkezi Kat:4 No:28 ŞehitKamil/GaziAntep