SİRKÜLER (2020)
Sayı/Konu: 2020/111: Alacak Ve Borç Senetlerinde Uygulanan Yıllık Reeskont Oranları İle Yıllık Kısa Vadeli Avans Oranları Artırılmıştır.
Mevzuat: 213 Sayılı VUK, TCMB Tebliği
Web: www.adenymm.com.tr
Email [1] : info@adenymm.com.tr , cakmakciali@adenymm.com.tr
Özet :
19 Aralık 2020 tarihli ve 31339 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tebliğine göre 19/12/2020 tarihinde yürürlüğe girmek üzere,
olarak tespit edilmiştir.
İçerik:
19 Aralık 2020 tarihli ve 31339 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tebliğine göre 19/12/2020 tarihinde yürürlüğe girmek üzere,
olarak tespit edilmiştir.
213 Sayılı Vergi Usul Kanunu(VUK)’nun 264. maddesinde tasarruf değeri “bir iktisadi kıymetin değerleme gününde sahibi için arz ettiği gerçek değer” olarak tanımlanmıştır.
Vergi hukuku literatüründe alacak veya borç senedinin değerleme günündeki değerine indirgenmesi reeskont olarak belirtilmektedir. Daha açık bir ifadeyle de Reeskont, senede bağlı alacak ve borç tutarı içinde yer alan veya aldığı varsayılan vade farkının veya vade farkı mahiyetinde olan kısımların uygun ve yasal bir iskonto haddi ile tespit edilip, ilgili olduğu döneme aktarılmasını sağlayan bir değerleme hükmü olarak karşımıza çıkmaktadır.
Mezkur Kanunun 281. Maddesine göre;
“Vadesi gelmemiş olan senede bağlı alacaklar değerleme gününün kıymetine irca olunabilir. Bu takdirde, senette faiz nispeti açıklanmış ise bu nispet, açıklanmamışsa Cumhuriyet Merkez Bankasının resmi iskonto haddi uygulanır.
Bankalar ve bankerler ile sigorta şirketleri alacaklarını ya Cumhuriyet Merkez Bankasının resmi iskonto haddi veya muamelelerinde uyguladıkları faiz haddi ile, değerleme günü kıymetine irca ederler.”
285. Maddesine göre ise;
“Vadesi gelmemiş olan senede bağlı borçlar değerleme günü kıymetine irca olunabilir. Bu takdirde senette faiz nispeti açıklanmışsa bu nispet, açıklanmamışsa Cumhuriyet Merkez Bankasının resmi iskonto haddinde bir faiz uygulanır.
Banka ve bankerler ile sigorta şirketleri borçlarını, Cumhuriyet Merkez Bankasına resmi iskonto haddi veya muamelelerinde uyguladıkları faiz haddiyle, değerleme günü kıymetine irca ederler.
(3239 sayılı Kanunun 22'nci maddesiyle eklenen fıkra) Alacak senetlerini değerleme gününün kıymetine irca eden mükellefler, borç senetlerini de aynı şekilde işleme tabi tutmak zorundadırlar.”
Özetle; vergi hukukunda Reeskont Müessesinin işlerliğinin biraz da içtihadın katkısıyla aşağıdaki koşullara bağlı olduğu ifade edilebilir[6]:
Kısa Vadeli Avans Faiz Oranlarının Vergi Uygulamalarında Emsal Niteliği:
Kamuoyunda kısa vadeli avans faiz oranlarının kurumların ilişkili kişilerle yapılan işlemlerde (adatlandırma işlemlerinde) emsal faiz oranı olarak kullanılacağına yönelik yorumlar bulunmaktadır. Bir diğer ifadeyle, finansman temin hizmeti kapsamında adat çalışmalarında bu oranların emsal alınması gerektiği iddiaları bulunmaktadır.
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunun 13. Maddesine göre kurumlar, ilişkili kişilerle emsallere uygunluk ilkesine aykırı olarak tespit ettikleri bedel veya fiyat üzerinden mal veya hizmet alım ya da satımında bulunursa, kazanç tamamen veya kısmen transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılmış sayılır. Alım, satım, imalat ve inşaat işlemleri, kiralama ve kiraya verme işlemleri, ödünç para alınması ve verilmesi, ikramiye, ücret ve benzeri ödemeleri gerektiren işlemler her hal ve şartta mal veya hizmet alım ya da satımı olarak değerlendirilir.
Emsallere uygunluk ilkesi ise, ilişkili kişilerle yapılan mal veya hizmet alım ya da satımında uygulanan fiyat veya bedelin , aralarında böyle bir ilişkinin bulunmaması durumunda oluşacak fiyat veya bedele uygun olmasını ifade eder.
Bir diğer ifadeyle, işlemin tarafları arasında gerçekleşen ilişkinin sanki bu ilişki hiç yokmuş gibi emsal bedel veya fiyatlarla yapılması için aranan veya sorgulanan bedelin, fiyatın tanımı emsal fiyat veya bedeldir. Bu tespiti, ancak eşit koşullardaki işlemler itibariyle değerlendirmek mümkündür. Yalnız, emsallere uygun fiyata ancak kanunda yer alan ilke ve kurallar kapsamında erişmek mümkün olabilecektir.
TC Merkez Bankası uygulamalarında Reeskont; iskonto edilmiş, diğer bir deyişle bir bedel karşılığı el değiştirmiş (iskonto) olan kıymetlerin, bir bedel karşılığında yeniden el değiştirmesini (reiskonto) ifade eder.
Reeskont ve avans işlemleri, Merkez Bankası Kanunu’nun 45. maddesine göre düzenlenmiştir.
Merkez Bankası, bankacılık kesiminin geçici likidite ihtiyaçlarının karşılanması için, bankalar tarafından verilecek ticari senet ve vesikaları reeskonta kabul edebilir. Türkiye’de reeskont işlemindeki tüm koşul ve kurallar, Merkez Bankası tarafından belirlenir. Bunun yanında, reeskont kredilerinin en yüksek sınırı ve kredi türlerine göre limitleri, para politikası ilkeleri doğrultusunda yine Banka tarafından konulur.
Bu işlemler için Merkez Bankası tarafından uygulanan faize "reeskont faiz oranı" adı verilmektedir. Merkez Bankası reeskonta kabul edebileceği senetler karşılığında avans da verebilmektedir. Avans için teminat olarak alınan bu senetler; ticari senet ve belgeler, devlet tahvilleri ve borsada kayıtlı tahvillerdir.
Ekonomideki para arzı ve kredi genişlemesi dikkate alınarak belirlenen reeskont faiz oranı, mevcut durumda uygulanan para politikası kapsamında bir para politikası aracı olarak önemini kaybetmiştir.
Senet Ve Vesikaların Reeskonta Ve Avansa Kabulü
Madde 45- (25/4/2001 tarihli ve 4651 sayılı Kanun ile değiştirilen şekli) (20/8/2016 tarihli ve 6745 sayılı Kanun ile değiştirilen şekli) Banka, muteber saydığı asgari iki imzayı taşımak şartıyla kendi belirleyeceği esaslar dâhilinde bankalar tarafından verilecek ticari senet ve vesikaları reeskonta kabul edebilir. Reeskonta kabul edilecek ticari senet türleri ve diğer tüm hususlar Bankaca tespit edilir. Bu madde gereğince verilecek kredilerin en yüksek sınırı ve kredi türlerine göre limitleri, para politikası ilkeleri göz önünde tutulmak suretiyle Bankaca belirlenir. Banka reeskonta kabul edebileceği senetler karşılığında avans da verebilir.
Yukarıda yer alan açık kurallara göre TC Merkez Bankasının bankaların bankası görev ve sıfatı ile yasal ilkeler çerçevesinde ve yine reeskont olarak alınacak senetlere dayalı olarak verilen kısa vadeli fonlar tamamen adi bir borç para alış verişinin ötesindedir. Bu nedenle, karşılığı olan kısa vadeli avans işlemleri, niteliği, mahiyeti ve sonuçları itibariyle kurumların ilişkili kişi veya kurumlarla yapacağı işlemlerden ayrılmaktadır. Bu nedenle, emsal niteliğine haiz olmadığı değerlendirmesine sahibiz. Avans uygulamalarında her şeyden önce teminat olarak ticari senet ve belgeler, devlet tahvilleri ve borsada kayıtlı tahviller alınmaktadır.
Bu kapsamda, transfer fiyatlandırması işlemlerinde varsa öncelikle iç emsallerin değerlendirilmesi ve mevcut işlemlerle karşılaştırılarak yine varsa farklılıklarının giderilmesi, borç verilen para türü, vadesi, teminat vb durumlar dikkate alınarak karşılaştırılabilir emsal faiz oranı bulunması; iç emsal yoksa dış emsal kapsamında fiilen çalışılan banka veya bankalar ile yetkili kurum veya kuruluşlar tarafından belirlenen emsal faiz oranları ortalamalarının dikkate alınması değerlendirilmelidir. Bu nedenlerle, kısa vadeli avans faiz oranları doğrudan kanunda aranan emsal faiz oranı özelliklerine haiz değildir.
Bu Yıl Dönem | Reeskont (%) | Avans (%) | |
19.12.2020'den itibaren | 15,75 | 16,75 | |
13.06.2020'den itibaren | 9 | 10 | |
21.12.2019'dan itibaren | 12,75 | 13,75 | |
11.10.2019'dan itibaren | 17,25 | 18,25 |
|
Bilgilerinize Saygılarımızla Arz Olunur.
[i] Sirkülerlerimizde yer alan bilgiler belli bir konunun veya yasal düzenlemenin veyahut yargı kararlarının çok geniş ve kapsamlı bir şekilde ele alınmasından ziyade genel olarak mükelleflere ve uygulayıcılara bilgi vermek, gündemi talip etmeye yardımcı olmak ve yorum yapmalarına yardım amacını taşımaktadır.
Sirkülerimiz profesyonel hizmetlerimizi temsil etmeyebileceği gibi, her durum ve koşulda profesyonel yaklaşımlarımızı da ifade ettiği iddia edilemez. Yaptığınız fiili/pratik çalışmalarda bu değerlendirmeler dikkate alınırken, olayların koşullarının da incelenmesi, irdelenmesi, sonuçlarının iyi analizi son derece önemlidir. Bu tür çalışmalarda mutlak suretle bir profesyonelden bilgi alınması veya danışmanlık alınmasında fayda bulunduğu düşünülmektedir. Şirketimiz tarafından bazı önemli mali olaylar Sirküler yerine Makale olarak paydaşlarımızla paylaşılmaktadır.
“ADEN Yeminli Mali Müşavirlik ", söz konusu Sirkülerlerin ve içeriğindeki bilgilerin hata içermediğine dair herhangi bir güvence vermemektedir. Sirkülerleri ve içeriğindeki bilgileri kullanımınız sonucunda ortaya çıkabilecek her türlü risk tarafınıza aittir ve bu kullanımdan kaynaklanan her türlü zarara dair risk ve sorumluluk tamamen tarafınızca üstlenildiğinin bilinmesi gerekmektedir. Gerekli olması halinde iletişim bilgilerimiz:
OFİSLER-İLETİŞİM BİLGİLERİ
İstanbul Ofis 1 (Yeminli Mali Müşavirlik Hizmetleri):
Şenlikköy Mahallesi, Yaşar Kemal Sokak, No: 3 Daire: 5 Florya-Bakırköy-İSTANBUL
Tel: 0212 592 00 92
Fax: 0212 592 00 92
GSM: 0505 680 42 54
Web: www.adenymm.com.tr
Ankara Ofis 2-(YMM Hizmetleri):
Ehlibeyt Mahallesi Tekstilciler Caddesi Ekşioğlu İş Merkezi No:16/9 Balgat Çankaya ANKARA
Tel: (0312) 441 39 00
Fax: (0312) 441 39 01
Adana Ofis 3-(YMM Hizmetleri):
Döşeme Mahallesi, 60024 Sokak Yenikent Sabuncu Sitesi E Blok No: 11/34 Seyhan ADANA
Tel: 0322 503 77 66
Period Bağımsız Denetim Ve Danışmanlık A.Ş.(Bağımsız Denetim Hizmetleri)
Tel: 0212 592 00 92
Fax: 0212 592 00 92
Mail: info@adenymm.com.tr