SİRKÜLER (2020)
Sayı: 2020/105
Konu: 2021 Hesap Dönemi (Takvim Yılı) Açılış-Ara Dönem Defter Tasdikleri
Mevzuat: 213 Sayılı VUK
Web: www.adenymm.com.tr
Email [1] : info@adenymm.com.tr , cakmakciali@adenymm.com.tr
Özet:
Sirkülerde, 2021 takvim yılında kullanılacak yasal defterlerin “açılış onayına” ilişkin bilgiler verilmektedir.
Hesap dönemi takvim yılı olanların, 2021 yılında kullanacakları tasdike tabi yasal defterlerini 31.12.2020 (bu tarih dahil) tarihine kadar tasdik ettirmeleri gerekmektedir.
Öte yandan, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 34. maddesi hükmü, yüklenilen katma değer vergisinin indirimini, belgelerin yasal defterlere kaydedilmesi koşuluna bağlamıştır. Kanuna göre yüklenilen katma değer vergisinin indirimi ancak mal ve hizmet alım belgelerinin yasal defterlere kaydedilmesi halinde mümkün bulunmakta, yasal defterlere kaydedilmeyen belgelerde yer alan katma değer vergisi ise indirim konusu yapılamamaktadır.
2020 takvim yılında kullanılan yasal defterlerini 2021 yılında da kullanmak isteyenlerin, Vergi Usul Kanunu’nun 222. maddesi hükmü gereğince, 2021/Ocak sonuna kadar tasdiki yeniletmeleri gerekir.
Türk Ticaret Kanunu kapsamında tasdike tabi defterlerin tasdik işlemlerinin yaptırılmaması halinde idari para cezası uygulanmaktadır.
Muhasebeyle İlgili Olan Defterler | Açılış Onay Zamanı | Gelecek Yıllar Açılış Onayı | Kapanış Onay Zamanı |
Yevmiye Defteri | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Defterlerin Kullanılacağı Faaliyet Döneminden Önceki Ay Sonuna Kadar Noter Tasdiki | İzleyen Faaliyet Döneminin Altıncı Ayının Sonuna Kadar |
Defter-i Kebir | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Defterlerin Kullanılacağı Faaliyet Döneminden Önceki Ay Sonuna Kadar Noter Tasdiki | Yok |
Envanter Defteri | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Defterlerin Kullanılacağı Faaliyet Döneminden Önceki Ay Sonuna Kadar Noter Tasdiki | Yok |
Diğer Ticari Defterler | Açılış Onay Zamanı | Gelecek Yıllar Açılış Onayı | Kapanış Onay Zamanı |
Yönetim Kurulu Karar Defteri Veya Müdürler Kurulu Karar Defteri | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Defterlerin Kullanılacağı Faaliyet Döneminden Önceki Ay Sonuna Kadar Noter Tasdiki | İzleyen Faaliyet Döneminin Birinci Ayının Sonuna Kadar |
Pay Defteri | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Yeterli Yaprakları Bulunmak Kaydıyla İzleyen Faaliyet Dönemlerinde Açılış Onayları Yaptırılmaksızın Kullanılabilecektir | Yok |
Genel Kurul Top. Ve Müzakere Defteri | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Yok |
Açılış tasdikinin yanında, ara tasdik-tasdik yenileme yapılabilecek defterler ise
İçerik:
Ticari defterlerde yapılan değişiklikleri ile ilgili olarak Ticaret Bakanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından ortaklaşa hazırlanıp, yayımlanan Ticari Defterlere İlişkin Tebliğ 19.12.2012 tarihli ve 28502 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Yine, Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığı tarafından ortaklaşa hazırlanıp, yayımlanan 1 Sıra Nolu Elektronik Defter Genel Tebliği 13.12.2011 tarih ve 28141 sayılı Resmi Gazete yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Bu Genel Tebliğde ticari defterlerin elektronik ortamda oluşturulması ve tutulması ile ilgili usul ve esaslar belirlenmiştir.
Mükelleflerin, yasal olarak tutacakları defterler, açılış ve kapanış onay bilgileri özet bir tablo halinde aşağıdaki gibidir:
Muhasebeyle İlgili Olan Defterler | Açılış Onay Zamanı | Gelecek Yıllar Açılış Onayı | Kapanış Onay Zamanı |
Yevmiye Defteri | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Defterlerin Kullanılacağı Faaliyet Döneminden Önceki Ay Sonuna Kadar Noter Tasdiki | İzleyen Faaliyet Döneminin Altıncı Ayının Sonuna Kadar |
Defter-i Kebir | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Defterlerin Kullanılacağı Faaliyet Döneminden Önceki Ay Sonuna Kadar Noter Tasdiki | Yok |
Envanter Defteri | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Defterlerin Kullanılacağı Faaliyet Döneminden Önceki Ay Sonuna Kadar Noter Tasdiki | Yok |
Diğer Ticari Defterler | Açılış Onay Zamanı | Gelecek Yıllar Açılış Onayı | Kapanış Onay Zamanı |
Yönetim Kurulu Karar Defteri Veya Müdürler Kurulu Karar Defteri | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Defterlerin Kullanılacağı Faaliyet Döneminden Önceki Ay Sonuna Kadar Noter Tasdiki | İzleyen Faaliyet Döneminin Birinci Ayının Sonuna Kadar |
Pay Defteri | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Yeterli Yaprakları Bulunmak Kaydıyla İzleyen Faaliyet Dönemlerinde Açılış Onayları Yaptırılmaksızın Kullanılabilecektir | Yok |
Genel Kurul Top. Ve Müzakere Defteri | Kuruluş Sırasında Ve Kullanılmaya Başlamadan Önce Noter Tasdiki | Yok |
* Defteri Kebir Türk Ticaret Kanunu Hükümlerine Göre Tasdike Tabi Olup, Bu İşlemin Yapılmasının İdari Para Cezası Doğabilecek ve Tacir Lehine Delil Olma Niteliği Kaybolacaktır.
I-TİCARİ DEFTERLER İLE İLGİLİ GENEL BİLGİ:
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunun 64’üncü maddesine göre her tacir, ticari defterleri tutmak ve defterlerinde, ticari işlemleriyle ticari işletmesinin iktisadi ve mali durumunu, borç ve alacak ilişkilerini ve her hesap dönemi içinde elde edilen neticeleri, bu Kanuna göre açıkça görülebilir bir şekilde ortaya koymak zorundadır. Defterler, üçüncü kişi uzmanlara, makul bir süre içinde yapacakları incelemede işletmenin faaliyetleri ve finansal durumu hakkında fikir verebilecek şekilde tutulur. İşletme faaliyetlerinin oluşumu ve gelişmesi defterlerden izlenebilmelidir.
TTK’da yer alan defterlerin bazıları tasdik ettirilerek kullanılması zorunluluğu bulunmaktadır. Bu kapsamda TTK’nın 64’üncü maddesinde defterlerin tasdikiyle ilgili aşağıdaki kurallar yer almaktadır.
Açılış onayının noter tarafından yapıldığı hâllerde noter, ticaret sicili tasdiknamesini aramak zorundadır. (Ticaret Sicil Tasdiknamesindeki Bilgilerde Değişiklik Yoksa Eski Tasdikname Kullanılabilir. (Ticaret Sicil Yönetmeliği 16/6 bendi)
II–TÜCCARLARIN UNVANI VE HUKUKİ DURUMLARINA GÖRE TUTMALARI GEREKEN DEFTERLER:
II.a. GELİR VERGİSİ MÜKELLEFLERİ
1)-Bilanço Esasına Göre Tutulacak Defterler;
(Gerçek Kişiler)
a)-Yevmiye Defteri
b)-Defteri Kebir
c)-Envanter Defteri
2)-Kollektif ve Komandit Şirketler
a)-Yevmiye Defteri
b)-Defteri Kebir
c)-Envanter Defteri
d)-Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri (Ticari Defter Tebliği Madde -5/2)
3)-İşletme Esasına Göre Tutulacak Defter;
a)-İşletme Defteri-Defter Beyan Sistemi
Mükellefler ister Ticaret Odasına, ister Esnaf Odasına Kayıtlı Olsun işletme defteri tutmaya devam edeceklerdir. (Ticari Defter Tebliği Geçici madde -1)
4)-Serbest Meslek Erbabının Tutacağı Defter;
a)-Serbest Meslek Kazanç Defteri (Defter Beyan Sisteminin yürürlükte olduğunu hatırlatmak isteriz)
Defter Beyan Sisteminde Tutulan Defterlerin Açılış Ve Kapanış Onayı:
İlk defa veya yeniden işe başlama ile sınıf değiştirme hallerinde kullanmaya başlamadan önce, izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları defter beyan sisteminde defterlerin kullanılacağı faaliyet döneminin ilk gününde GİB tarafından elektronik olarak yapılır.
5)-Yukarıda sayılanlar dışında 213 sayılı Vergi Usul Kanununu hükümlerine göre ihtiyaç halinde tutulması gereken diğer defterler ise şunlardır:
II.b. KURUMLAR VERGİSİ MÜKELLEFLERİ:
1)-Anonim Şirketler Ve Sermayesi Paylara Bölünmüş Komandit Şirketler
a) Yevmiye Defteri
B) Defteri Kebir
C) Envanter Defteri
D) Pay Defteri
E) Yönetim Kurulu Karar Defteri
F) Genel Kurul Toplantı Ve Müzakere Defteri,
G) Anonim Şirketlerde Damga Vergisi Defteri.
[Anonim Şirketler gibi zorunlu olarak sürekli damga vergisi mükellefi olanlar ile kendi istekleri ile sürekli damga vergisi mükellefi olanlar yukarıda belirtilen defterlere ilave olarak damga vergisi defteri de tasdik ettirip tutmaları gerekmektedir. (20 Seri Nolu Damga Vergisi Kanunu G.T.)]
2)-Limited Şirketler
a) Yevmiye Defteri
b) Defteri Kebir
c) Envanter Defteri
d) Pay Defteri
e) Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri
f) Müdürler Kurulu Defteri.
Bu defterin tutulması zorunlu değildir.
Bu defteri tutmak istemeyenler; Limited şirkette aldıkları kararları genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydetmek zorundadırlar.
3)-Dernek ve Vakıflar ile Vakıfların İktisadi İşletmelerinin Tutacağı Defterler (Ticari Defter Tebliği Md.5/4)
a) Yevmiye Defteri
b) Defteri Kebir
c) Envanter Defteri
4)-Kooperatifler:
1163 sayılı Kooperatifler Kanunu ‘na göre kurulan kooperatifler ile bunların üst kuruluşları aşağıdaki defterleri tutacaktır:
a) Yevmiye Defteri
b) Defteri Kebir
c) Envanter Defteri
d) Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri
e) Yönetim Kurulu Karar Defteri
f) Pay Defteri
III – DEFTERLERİN TASDİKİNE DAİR BİLGİLER.
III.a. DEFTERLERİN AÇILIŞ TASDİK ZAMANI:
Gerek VUK Md.221 gerekse TTK Madde 64 hükümlerine göre:
III.b. TASDİK YENİLEME (ARA TASDİK) (VUK MD. 222 ve TİCARİ DEFTER TEBLİĞİ MADDE 17-18)
Defterlerini ertesi yılda da kullanmak isteyenler Ocak ayı, hesap dönemleri Hazine ve Maliye Bakanlığınca tespit edilenler bu dönemin ilk ayı içinde tasdiki yeniletmeye mecburdurlar.
Yasal Açıdan Ara Tasdik Yapılabilecek Defterler:
1-İşletme Defteri, (Defter Beyanda tutulması nedeniyle gerek kalmamaktadır)
2-Serbest Meslek Kazanç Defteri, (Defter Beyanda tutulması nedeniyle gerek kalmamaktadır)
3-Yevmiye Defteri,
4-Defteri Kebir,
5-Envanter Defteri
6-Yönetim Kurulu Karar Defteri,
III.c. KAPANIŞ TASDİKİ (TTK MD 64/5 VE TİCARİ DEFTER TEBLİĞİ MADDE -15)
6455 sayılı Kanun ile 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununda yapılan değişiklikle,
Yani hesap dönemi takvim yılı olanlar,
yaptırtmaları gerekmektedir.
III.D)- Pay Defteri Ve Yönetim Kurulu Karar Defterinin Yenilenmesinin Gerektiği Durumlarda Açılış Onayı Ve Mücbir Sebep Halinde Ticari Defterlerde Kapanış Onayı Tarihi:
01.12.2013 tarih ve 28838 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Ticari Defterlere İlişkin Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile Ticari Defterlere İlişkin Tebliğ de yapılan değişikliğe göre;
IV – TEBLİĞ HÜKÜMLERİNE GÖRE DEFTERLERDE BULUNMASI GEREKEN BİLGİLER
Defterlerde Olması Gereken Bilgiler
Yevmiye defteri
a) Madde sıra numarası,
b) Tarih,
c) Borçlu hesap,
ç) Alacaklı hesap,
d) Tutar,
e) Her kaydın dayandığı belgelerin türü ile varsa tarihleri ve sayıları.
Defteri kebir
a) Tarih,
b) Yevmiye defteri madde sıra numarası,
c) Tutar,
ç) Toplu hesaplarda yardımcı nihai hesapların isimleri.
Envanter defteri
Taşınmazların, alacakların, borçların, nakit para tutarının ve varlıklar ile borçların değerleri.
Pay defteri
a) Pay sahibinin adı soyadı veya unvanı,
b) Pay sahibinin iletişim bilgileri,
c) Varsa pay üzerindeki intifa hakkı sahiplerinin adı soyadı veya unvanı ve intifa hakkı sahibi oldukları paylar,
ç) Varsa intifa hakkı sahiplerinin iletişim bilgileri,
d) Payın nominal değeri,
e) Sahip olunan pay sayısı ve toplam tutar,
f) Payın tertibi,
g) Payın edinme tarihi,
ğ) Deftere kayıt tarihi,
h) Payın senede bağlanıp bağlanmadığı ve türü,
ı) Payın edinimi ve devrine ilişkin gerekli açıklamalar.
Genel kurul toplantı ve müzakere defteri
Tüzel kişi tacirlerin genel kurul toplantılarında görüşülen hususların ve alınan kararlar (Genel kurul toplantı ve müzakere defteri, şirket genel kurul toplantısı yapılırken genel kurulda sorulan sorular, verilen cevaplar, sunulan önergeler, alınan kararlar işlenerek düzenlenebileceği gibi hazırlanan toplantı tutanağının deftere yapıştırılması şeklinde de tutulabilir.)
Kollektif ve komandit şirketlerde yönetimle görevlendirilen ortağın veya ortakların yahut bütün ortakların şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar da genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilir.
Müdürler kurulu karar defteri
Limited şirketlerde müdür veya müdürler kurulunun şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilebileceği gibi ayrı bir müdürler kurulu karar defteri de tutulabilir.
Müdürler kurulu karar defterinin tutulması halinde açılış ve kapanış onayları dahil olmak üzere yönetim kurulu karar defterine ilişkin hükümler uygulanır.
Kararların genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilmesi halinde 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen hususların yazılması zorunludur. Ayrı bir müdürler kurulu karar defteri tutulması halinde müdür veya müdürler kurulu kararları genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilemez.
V – TEBLİĞE GÖRE DİKKATE ALINMASI DİKKATE GEREKEN DİĞER HUSUSLAR.
i)TTK açısından:
ii)Vergi Hukuku Açısından:
VUK’na göre onayı zorunlu defterlerin hiç veya zamanında onaylatılmamanın müeyyidesi ise şöyledir:
1- Açılış veya ara onayının süresi geçtikten sonra izleyen ay içinde yaptırılması, ikinci derece usulsüzlük cezasını gerektirir.
2- Söz konusu onayların süresi içinde yaptırılmadığı gibi, izleyen ay içinde de yaptırılmaması (veya bu süreler geçtikten sonra yaptırılması), onayın hiç yaptırılmadığı anlamına gelir ve kazancın re’sen takdiri ile iki kat birinci derece usulsüzlük cezasını gerektirir.
3- Onay zorunluluğu VUK’ndan değil TTK’ndan kaynaklanan defter-i kebir için VUK’nda yer alan bu cezaların uygulanamayacağı tabiîdir.
Keza, TTK’dan kaynaklanan kapanış onayının yaptırılmamış olmasının da vergisel açıdan bir müeyyidesi bulunmamaktadır.
4- Türkiye Noterler Birliği’nin 27.10.2014 tarih ve 105 numaralı genel yazısında, yapılan işlemin müeyyidesine etkisi ile ilgili bir açıklama yapılmamakla beraber kanuni süreler içinde yaptırılamayan kapanış, yenileme, açılış ve ek defter onaylarının yine aynı yılın sonuna kadar da yaptırılabileceği belirtilmiştir.
5- TTK’nın 64/5 inci maddesinde ticari defterlerin tutulması ve kayıt prensipleri yönünden VUK hükümlerine uyulacağının belirtilmiş olması nedeniyle kapanış onaylarının şirketlerin kanuni iş merkezlerinin bulunduğu yer noterliklerince yapılması gerekmektedir.
iii) İcra İflas Kanunu Açısından:
İcra İflas Yasası’nın 310. maddesinin 5. fıkrası “Ticaret Kanununun 66’ncı maddesinin birinci fıkrasının 1 ilâ 3’üncü bendlerinde sayılan defterleri hiç veya Kanunun emrettiği şekilde tutmamış ise” hükmü kendisinde bulunan kimsenin iflas etmesi halinde taksirli sayılacağını açıklamakta ve bunların Türk Ceza Yasası’nın göre cezalandırılacağını bildirmektedir.
Bu durumda kapanış tasdiki yaptırmamış bir tacirin iflas etmesi halinde “Taksirli Müflis” sayılacak ve Türk Ceza Yasası hükümlerine göre cezalandırılacaktır.
VI – E-DEFTER UYGULAMASI
e-Defter, Türk Ticaret Kanunu ve Vergi Usul Kanununda yapılan düzenlemeler ve verilen yetkiler sonucu Ticaret Bakanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığının ortak çalışmaları sonucu uygulamaya girmiştir.
Bildiğimiz üzere 19 Ekim 2020 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 3) uyarınca bazı mükelleflerin e-Defter uygulamasına dâhil olmaları gerektiği belirtilmiştir.
e-Defter tutma sürecinde hesap döneminin ilk ayına ait beratın alınması açılış onayı, son ayına ait beratın alınması kapanış onayı, diğer aylara ait beratların alınması ise ilgili aylara ait defterlerin noter onayı yerine geçmektedir.
Uygulamadan yararlananlar aylık dönemler halinde oluşturacakları e-Defter ve berat dosyalarını, aşağıda belirtilen sürelerde oluşturmak, NES veya Mali Mühürle zaman damgalı imzalamak/onaylamak ve berat dosyaları e-Defter uygulamasına yüklemek suretiyle Gelir İdaresi Başkanlığınca onaylı halini almak zorundadırlar:
1- Defter ve berat dosyalarının ilgili olduğu ayı takip eden üçüncü ayın son gününe kadar,
2- Hesap dönemlerinin son ayına ait defter ve berat dosyaları, gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinin verildiği ayın son gününe kadar.
Diğer taraftan, bahsi geçen Genel Tebliğ ile elektronik defterlerin kapanış tasdiki yerine geçen aylık berat dosyası oluşturma ve Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) e-Defter uygulamasına izleyen 3 ay içinde yükleme işleminin, üç aylık geçici vergi dönemleri bazında (bu döneme ait aylar için) ve geçici vergi beyannamelerinin verileceği ayın sonuna kadar gerçekleştirilebilmesi imkanı getirilmiştir .
İsteyen mükellefler, her hesap dönemine ilişkin ilk ayda (hesap dönemi içinde işe başlayanlarda işe başlanılan ayda), tercihlerini e-Defter uygulaması aracılığıyla elektronik ortamda bildirmeleri şartıyla, her bir geçici vergi döneminin aylarına ait e-Defter ve berat dosyalarını her ay için ayrı ayrı olmak üzere, ilgili olduğu geçici vergi dönemine ilişkin geçici vergi beyannamesinin verileceği ayın sonuna kadar ( son dönem geçici vergi dönemine ilişkin ayların defter ve berat dosyalarının gelir vergisi mükelleflerinde gelir vergisi beyannamesinin verileceği ayın sonuna kadar, kurumlar vergisi mükelleflerinde ise kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği ayın sonuna kadar ) oluşturma, NES veya Mali Mühürle imzalama/onaylama ve berat dosyalarını e-Defter uygulamasına yükleyerek Başkanlıkça onaylı halini alma imkânından da yararlanabilirler. Tercihlerini bu bentte belirtilen süre içinde bildirmeyen mükellefler hakkında bu fıkranın 1 ve 2 numaralı bentlerinde belirtilen tarihler esas alınır.
509 Sıra Numaralı VUK Genel Tebliğine göre ise, 2021 yılında e defter uygulamasına geçmesi gereken mükellefler aşağıdaki gibi olacaktır:
2021 YILINDA E-DEFTER KAPSAMINA GİRECEK MÜKELLEFLER
SIRA | 01.01.2021 TARİHİNDE E-DEFTER UYGULAMASINA GEÇMEK ZORUNDA OLAN MÜKELLEF GRUPLARI | E-FATURAYA GEÇME SÜRESİ | E-DEFTERE GEÇME SÜRESİ |
1 | 2018 Veya 2019 Yıllarının Birinde Veya Her İkisinde Brüt Satış Hasılatı (Veya Satışları İle Gayrisafi İş Hasılatı) Tutarı 5 Milyon TL Ve Üzerinde Olan Mükellefler | 1.07.2020 | 1.01.2021 |
2 | 2020 Yılında 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 397'inci Maddesinin 4'üncü Fıkrası Uyarınca, Bağımsız Denetime Tabi Olma Şartlarını Sağlayan Mükellefler | 1.01.2021 | |
3 | Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı liste kapsamındaki mallar nedeniyle EPDK’dan 2020 yılında lisans alanlar, lisans alımının gerçekleştirildiği ayı izleyen 4. ayın başından itibaren, e-fatura uygulamasına geçmek zorunda olduklarından, 01.01.2020 - 31.12.2020 tarihleri arasında e-faturaya geçen/geçmek zorunda olan mükellefler | Lisans Tarihini İzleyen 4. Ayın Başından İtibaren | 1.01.2021 |
4 | Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı liste kapsamındaki malların imal, inşa veya ithalini 2020 gerçekleştirenler, imal, inşa veya ithalin gerçekleştirildiği ayı izleyen 4. ayın başından itibaren, e-fatura uygulamasına geçmek zorunda olduklarından, bu kapsamda 01.01.2020 - 31.12.2020 tarihleri arasında e-faturaya geçen/geçmek zorunda olan mükellefler | Faaliyete Başladıkları 4. Ayın Başından İtibaren | 1.01.2021 |
5 | 2019 Yılında aracı hizmet sağlayıcılığı, internet reklamcılığı hizmet aracılığı ile internet ortamında ilan yayıncılığı faaliyetinde bulunan mükellefler | 1.07.2020 | 1.01.2021 |
6 | 2020 Yılı içinde aracı hizmet sağlayıcıları, internet reklamcılığı hizmet aracıları ile internet ortamında ilan yayınlayanlar, bu işe başlama tarihinden itibaren 3 ay içinde başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-fatura uygulamasına geçmek zorunda olduklarından, 01.01.2020-31.12.2020 tarihleri arasında e-faturaya geçen/geçmek zorunda olan mükellefler | İşe Başlama Tarihinden İtibaren 3 Ay İçinde | 1.01.2021 |
7 | 2020 Yılı içinde 11/3/2010 tarihli ve 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun hükümlerine göre komisyoncu veya tüccar olarak sebze ve meyve ticaretiyle iştigal etmek faaliyete başlayan mükellefler, işe başlama tarihinden itibaren 3 ay içinde başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-fatura uygulamasına geçmek zorunda olduklarından, 01.01.2020 - 31.12.2020 tarihleri arasında e-faturaya geçen/geçmek zorunda olan mükellefler | İşe Başlama Tarihinden İtibaren 3 Ay İçinde | 1.01.2021 |
8 | 2020 Yılında Brüt Satış Hasılatı (Veya Satışları İle Gayrisafi İş Hasılatı) Tutarı 5 Milyon TL Ve Üzerinde Olan Mükellefler | 1.07.2021 | 1.01.2022 |
Bilgilerinizi Saygılarımızla Arz Ederiz
[i] Sirkülerlerimizde yer alan bilgiler belli bir konunun veya yasal düzenlemenin veyahut yargı kararlarının çok geniş ve kapsamlı bir şekilde ele alınmasından ziyade genel olarak mükelleflere ve uygulayıcılara bilgi vermek, gündemi talip etmeye yardımcı olmak ve yorum yapmalarına yardım amacını taşımaktadır.
Sirkülerimiz profesyonel hizmetlerimizi temsil etmeyebileceği gibi, her durum ve koşulda profesyonel yaklaşımlarımızı da ifade ettiği iddia edilemez. Yaptığınız fiili/pratik çalışmalarda bu değerlendirmeler dikkate alınırken, olayların koşullarının da incelenmesi, irdelenmesi, sonuçlarının iyi analizi son derece önemlidir. Bu tür çalışmalarda mutlak suretle bir profesyonelden bilgi alınması veya danışmanlık alınmasında fayda bulunduğu düşünülmektedir. Şirketimiz tarafından bazı önemli mali olaylar Sirküler yerine Makale olarak paydaşlarımızla paylaşılmaktadır.
“ADEN Yeminli Mali Müşavirlik ", söz konusu Sirkülerlerin ve içeriğindeki bilgilerin hata içermediğine dair herhangi bir güvence vermemektedir. Sirkülerleri ve içeriğindeki bilgileri kullanımınız sonucunda ortaya çıkabilecek her türlü risk tarafınıza aittir ve bu kullanımdan kaynaklanan her türlü zarara dair risk ve sorumluluk tamamen tarafınızca üstlenildiğinin bilinmesi gerekmektedir. Gerekli olması halinde iletişim bilgilerimiz:
OFİSLER-İLETİŞİM BİLGİLERİ
İstanbul 1 (Yeminli Mali Müşavirlik Hizmetleri): Şenlikköy Mahallesi, Yaşar Kemal Sokak, No: 3 Daire: 5 Florya-Bakırköy-İSTANBUL
Tel: 0212 592 00 92
Fax: 0212 592 00 92
GSM: 0505 680 42 54
Web: www.adenymm.com.tr
www.taxauditingymm.com
Ankara Ofis 1-(YMM Hizmetleri): Yıldızevler Mahallesi 708. Sokak Prestij İş Merkezi No: 14/6 (Kat: 3) Yıldız-Çankaya/ANKARA
Tel: (0312) 441 39 00
Fax: (0312) 441 39 01
Note Office Uluslararası Bağımsız Denetim Danışmanlık ve YMM A.Ş.(Bağımsız Denetim Hizmetleri
Kızılırmak Mah. Ufuk Üniv. Cad. Farilya İş Merkezi No:8 Kat:2 Daire:7 Çankaya / ANKARA
Email: info@noteoffice.com.tr
Tel: 0.312.439 40 60
GaziAntep İrtibat Ofisi 1: Mücahitler Mah. 9. Cad. Gümüşburun İş Merkezi Kat:4 No:28 ŞehitKamil/GaziAntep