SİRKÜLER (2019)

Sayı: 2019/92                              

Konu: Dijital Hizmet Vergisi Kanunu (7194 Sayılı Kanun)

Mevzuat:

Web: www.adenymm.com.tr

Email[1]: info@adenymm.com.tr, cakmakciali@adenymm.com.tr

Özet:

Dijital Hizmet Vergisi İle Bazı Kanunlarda Ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun[2]’un yayımlanması ile birlikte aşağıda ifade edeceğimiz “Dijital Hizmet Vergisi Kanunu” yürürlüğe girmiş bulunmaktadır. Bahsi geçen Kanunun diğer hükümleri ayrı bir Sirküler konusu olarak ele alınmaktadır.

İçerik:                              

Bahsi geçen Kanunda mükellef olarak “Dijital Hizmet Sağlayıcıları” vergilendirilmektedir.

Vergilendirilen unsur, dijital hizmetlerdir.

Sadece Türkiye’de sunulan hizmet gelirleri vergiye tabidir. Hizmetin vergilendirilmesi için hizmet açıkça doğrudan Türkiye’de sunulacak veya hizmetten burada faydalanılacak, hizmetin Türkiye’de bulunanlara yönelik olması veya değerlendirilmesi[3] de yeterlidir.

Sadece “reklam hizmetlerinde” hizmet Türkiye’de bulunmayanlara yönelik ise değerlendirme koşulu dikkate alınmaz ve vergi ödenmez.

  • Kanun düzenlemesi çok uluslu şirketlerin mukim olmadıkları ülkelerde işyeri sahibi olmadan gelir elde etmelerini vergilendirme amacı taşımaktadır.
  • Bazı ülkeler bu hizmetleri vergilendirmektedir, bazıları ise bu konuda yasal ve idari altyapı çalışmaları yapmaktadır.
  • Mükellef olarak belli hacimdeki büyük ölçekli işletmeler kapsama alınmaya çalışılmaktadır. İlgili yıldan önceki yıl Türkiye’den 20 milyon TL veya Dünya genelinde 750 milyon AVRO dan az bu tür bir dijital hizmet hasılatı olanlar kapsam dışı olup, vergiden muaftırlar. Ancak her iki limitleri beraber aşanlar vergiye tabidir. Bu hadlerin aşılıp aşılmadığına her yıl itibariyle bakılacaktır[4]. Finansal tabloları konsolide olanlar toplam dijital hizmet gelirlerine göre verginin kapsamına her sene için girecek veya girmeyecektir.
  • Eğer, hesap dönemi içinde her iki had de aşılırsa, bu ayı takip eden 4. Aydan itibaren dijital hizmet vergisi mükellefiyeti başlayacaktır.
  • Her 3 ayda bir hadlerin aşılıp aşılmadığına ayrıca bakılacaktır. Arka arkaya 2 hesap dönemi herhangi bir kriter hadlerin altında kalırsa ertesi takvim yılından itibaren vergi muafiyeti yeniden başlar.
  • Reklam hizmetleri, reklam kontrol, performans ölçüm, veri iletimi yönetimi, reklamın sunulmasına ilişkin her türlü teknik destek;
  •  Sesli, görsel veya dijital herhangi bir içeriğin (pc programları, oyun, uygulama, müzik, video, oyun içi uygulamalar vb) dijital ortamda satışı, dijital ortamda dinlenmesi, izlenmesi, oynanması, telefon, pc gibi ortamlara indirilmesinden elden edilen hasılatlar,
  • Kullanıcıların birbirine erişimine izin veren her türlü imkandan/hizmetten sağlanan gelirler verginin konusuna girmektedir. Kullanıcıların birbirine erişim sağladıkları, abonelik, komisyon, kullanım ücreti vb ücretler vergiye tabidir. Ulaşım ve konaklama sektörü için aracılık görevi gören veya kolaylaştıran veya mal veya hizmetinin satışının sağlandığı veya işletildiği her türlü ortam sistem platform, portal gelirleri vergiye tabidir.
  • Bu hizmetlere aracılık hizmetleri de vergiye tabi tutularak vergiden kaçınmanın önüne geçilmek istenmektedir. Hasılat elde edilmediği sürece beyana tabi bir gelir de bulunmayacaktır. Bedelin tanımı, adı verginin tahakkuku ve tahsili için hiç önemli değildir.
  • Tam veya dar mükellef olsun olmasın veya mükellef olmasın hizmeti veren veya aracılık yapanlar mükelleftir. Dar mükellefin işyeri veya daimi temsilcisi olmasa dahi ülkemizde vergiye tabidir.
  • Cumhurbaşkanlığı, hizmet türlerine göre vergiden muaf olan hadleri 0 veya 3 katına kadar azaltabilmektedir/artırabilmektedir. Dijital Hizmet Vergisi Oranı %7,5’tur. Bu oranı ise Cumhurbaşkanı yine hizmet türlerine göre 0 veya 2 kat yapabilme yetkisine haizdir.
  • Vergilendirme dönemi 1 aydır. Hazine ve Maliye Bakanlığı mükellefin faaliyet hacmi veya hizmet türüne göre vergilendirme dönemini 3 er ay olarak belirleme yetkisine haizdir. Mükellef veya vergi sorumlusu ertesi ayın sonuna kadar beyan edip ödeyecektir. KDV mükellefi olanlar bu vergi dairesine, olmayanlar ise Bakanlığın belirlediği vergi dairesine beyan edip ödeyeceklerdir.  
  • Bakanlık tarafından bildirim ve belgelendirmeyi yerine getirmeyenlere 30 gün ek süre verilecek, yine bu yükümlülükler yerine getirilmez veya gerçekleşmezse bu mükellefler muafiyetten yararlandırılmayacaktır.
  • Bedel tahsil edilmese dahi, elde edildiği tarihte TCMB kuru ile TL ye çevrilecektir. Hasılatın, mahiyet ve tutar olarak kesinleşmesi yeterlidir.
  • Gider veya maliyet olarak matrahtan herhangi bir düşüm yapılamaz, vergi tutarı faturada ayrıca gösterilemez. Yani, yansıtılamaz. Ödeyenler için bu vergi gider yazılabilir.
  • Maliye Bakanlığı, önce ihtarda bulunacak, beyan ve ödeme yapmayanları için daha sonra faaliyeti engelleyebilecektir.
  • Bazı istisnaların da bulunduğunu ifade etmek gerekmektedir.

Kanun hükmüne göre dijital hizmet vergisi doğrudan hasılattan alınan dolaysız bir vergidir.

İnternet üzerinden verilen reklam ve buna ilişkin aracılık hizmetlerinde nakden veya hesaben yapılan ödemelerden yapılan kesintiler bildiğimiz üzere 01.01.2019 tarihinden itibaren hizmeti veren mükellefin türüne göre %0 ile %15 arasında stopaja tabi tutulmaktadır.

Dijital hizmet vergisi, reklam hizmetleri de dahil olmak üzere çok daha fazla mükellefi ve hizmet alanını kapsayan bir vergi türü olup, nihai nitelik taşımaktadır.

Reklam hizmetlerinde ise kesinti yoluyla ödenen vergi ancak ve ancak gelir ve kurumlar vergisinden mahsup edilebilecek bir vergi olduğundan, gelir ve kurumlar vergisi niteliğinde bulunmayan dijital hizmet vergisinden mahsup edilmesi hukuken mümkün değildir.

Kanun hükmüne göre,  bazı tartışmalı ve pratik açıdan uygulama zorluğu yaratan durumların ortaya çıkabileceği aşikardır. Buna göre; bu kadar geniş kapsamlı, çok büyük bir sanal ağda mükelleflerin nasıl tespit edileceği; her ülkede finansal raporlama bulunmadığından, yurtdışındaki hasılatın bu ülkelerde yerleşikler için nasıl tespit edileceği; her ülkenin vergilendirme dönemleri farklı iken, 3 er aylık dönemler itibariyle mükellefiyetin nasıl tespit edileceği; IFRS olsa dahi, konsolide tablolarda dijital hizmet içeriğinin nasıl tespit edileceği; hizmetten faydalanmanın ülkemizde olduğunun nasıl tespit edileceği, yıl içinde hadler aşılırsa, geriye dönük olarak vergi sorumluları nezdinde nasıl işlem tesis edileceği, bu durumun hukuki güvenlik ilkesine aykırılıkları çözüm bekleyen bazı pratik sorunlar olarak karşımıza gelmektedir.

Bilgilerinize Saygılarımızla Arz Olunur.

                         

[i]


[1]Soru, görüş ve değerlendirmeleriniz için mail atmanızı rica ederiz.

[2]

7 Aralık 2019 CUMARTESİ

Resmî Gazete

Sayı : 30971

[3] Değerlendirmeden maksat, hizmetin karşılığını teşkil eden ödemenin Türkiye’de yapılması veya ödeme yurt dışında yapılmışsa, Türkiye’de ödeyenin veya nam ve hesabına ödeme yapılanın hesaplarına intikal ettirilmesi veya kârından ayrılmasıdır. Şu kadar ki, dijital ortamda sunulan reklam hizmetinin Türkiye’de bulunmayan kişilere yönelik gerçekleştirilmesi durumunda hizmet Türkiye’de değerlendirilmiş sayılmaz.

[4] İlgili hesap döneminden önceki hesap döneminde, 1 inci maddede sayılan hizmetlere ilişkin, Türkiye’de elde edilen hasılatı 20 milyon Türk lirasından veya dünya genelinde elde edilen hasılatı 750 milyon avrodan veya muadili yabancı para karşılığı Türk lirasından az olanlar dijital hizmet vergisinden muaftır.


[i]Sirkülerlerimizde yer alan bilgiler belli bir konunun veya yasal düzenlemenin veyahut yargı kararlarının çok geniş ve kapsamlı bir şekilde ele alınmasından ziyade genel olarak mükelleflere ve uygulayıcılara bilgi vermek, gündemi talip etmeye yardımcı olmak ve yorum yapmalarına yardım amacını taşımaktadır.

Sirkülerimiz profesyonel hizmetlerimizi temsil etmeyebileceği gibi, her durum ve koşulda profesyonel yaklaşımlarımızı da ifade ettiği iddia edilemez. Yaptığınız fiili/pratik çalışmalarda bu değerlendirmeler dikkate alınırken, olayların koşullarının da incelenmesi, irdelenmesi, sonuçlarının iyi analizi son derece önemlidir. Bu tür çalışmalarda mutlak suretle bir profesyonelden bilgi alınması veya danışmanlık alınmasında fayda bulunduğu düşünülmektedir. Şirketimiz tarafından bazı önemli mali olaylar Sirküler yerine Makale olarak paydaşlarımızla paylaşılmaktadır.

“ADEN Yeminli Mali Müşavirlik", söz konusu Sirkülerlerin ve içeriğindeki bilgilerin hata içermediğine dair herhangi bir güvence vermemektedir. Sirkülerleri ve içeriğindeki bilgileri kullanımınız sonucunda ortaya çıkabilecek her türlü risk tarafınıza aittir ve bu kullanımdan kaynaklanan her türlü zarara dair risk ve sorumluluk tamamen tarafınızca üstlenildiğinin bilinmesi gerekmektedir. Gerekli olması halinde iletişim bilgilerimiz:

OFİSLER-İLETİŞİM BİLGİLERİ

İstanbul 1  (Yeminli Mali Müşavirlik Hizmetleri): Şenlikköy Mahallesi, Yaşar Kemal Sokak, No: 3 Daire: 5 Florya-Bakırköy-İSTANBUL

Tel: 0212 592 00 92

Fax: 0212 592 00 92

GSM: 0505 680 42 54

Web: www.adenymm.com.tr

www.taxauditingymm.com

Ankara Ofis 1-(YMM Hizmetleri): Yıldızevler Mahallesi 708. Sokak Prestij İş Merkezi No: 14/6 (Kat: 3) Yıldız-Çankaya/ANKARA

Tel:  (0312) 441 39 00

Fax: (0312) 441 39 01

Note Office Uluslararası Bağımsız Denetim Danışmanlık ve YMM A.Ş.(Bağımsız Denetim Hizmetleri

Kızılırmak Mah. Ufuk Üniv. Cad. Farilya İş Merkezi No:8 Kat:2 Daire:7 Çankaya / ANKARA
Email:
info@noteoffice.com.tr
Tel: 0.312.439 40 60

GaziAntep İrtibat Ofisi 1: Mücahitler Mah. 9. Cad. Gümüşburun İş Merkezi Kat:4 No:28 ŞehitKamil/GaziAntep

    

WeCreativez WhatsApp Support
ADEN YMM