SİRKÜLER (2019)
Sayı: 2019/92
Konu: Dijital Hizmet Vergisi Kanunu (7194 Sayılı Kanun)
Mevzuat:
Web: www.adenymm.com.tr
Email[1]: info@adenymm.com.tr, cakmakciali@adenymm.com.tr
Özet:
Dijital Hizmet Vergisi İle Bazı Kanunlarda Ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun[2]’un yayımlanması ile birlikte aşağıda ifade edeceğimiz “Dijital Hizmet Vergisi Kanunu” yürürlüğe girmiş bulunmaktadır. Bahsi geçen Kanunun diğer hükümleri ayrı bir Sirküler konusu olarak ele alınmaktadır.
İçerik:
Bahsi geçen Kanunda mükellef olarak “Dijital Hizmet Sağlayıcıları” vergilendirilmektedir.
Vergilendirilen unsur, dijital hizmetlerdir.
Sadece Türkiye’de sunulan hizmet gelirleri vergiye tabidir. Hizmetin vergilendirilmesi için hizmet açıkça doğrudan Türkiye’de sunulacak veya hizmetten burada faydalanılacak, hizmetin Türkiye’de bulunanlara yönelik olması veya değerlendirilmesi[3] de yeterlidir.
Sadece “reklam hizmetlerinde” hizmet Türkiye’de bulunmayanlara yönelik ise değerlendirme koşulu dikkate alınmaz ve vergi ödenmez.
Kanun hükmüne göre dijital hizmet vergisi doğrudan hasılattan alınan dolaysız bir vergidir.
İnternet üzerinden verilen reklam ve buna ilişkin aracılık hizmetlerinde nakden veya hesaben yapılan ödemelerden yapılan kesintiler bildiğimiz üzere 01.01.2019 tarihinden itibaren hizmeti veren mükellefin türüne göre %0 ile %15 arasında stopaja tabi tutulmaktadır.
Dijital hizmet vergisi, reklam hizmetleri de dahil olmak üzere çok daha fazla mükellefi ve hizmet alanını kapsayan bir vergi türü olup, nihai nitelik taşımaktadır.
Reklam hizmetlerinde ise kesinti yoluyla ödenen vergi ancak ve ancak gelir ve kurumlar vergisinden mahsup edilebilecek bir vergi olduğundan, gelir ve kurumlar vergisi niteliğinde bulunmayan dijital hizmet vergisinden mahsup edilmesi hukuken mümkün değildir.
Kanun hükmüne göre, bazı tartışmalı ve pratik açıdan uygulama zorluğu yaratan durumların ortaya çıkabileceği aşikardır. Buna göre; bu kadar geniş kapsamlı, çok büyük bir sanal ağda mükelleflerin nasıl tespit edileceği; her ülkede finansal raporlama bulunmadığından, yurtdışındaki hasılatın bu ülkelerde yerleşikler için nasıl tespit edileceği; her ülkenin vergilendirme dönemleri farklı iken, 3 er aylık dönemler itibariyle mükellefiyetin nasıl tespit edileceği; IFRS olsa dahi, konsolide tablolarda dijital hizmet içeriğinin nasıl tespit edileceği; hizmetten faydalanmanın ülkemizde olduğunun nasıl tespit edileceği, yıl içinde hadler aşılırsa, geriye dönük olarak vergi sorumluları nezdinde nasıl işlem tesis edileceği, bu durumun hukuki güvenlik ilkesine aykırılıkları çözüm bekleyen bazı pratik sorunlar olarak karşımıza gelmektedir.
Bilgilerinize Saygılarımızla Arz Olunur.
[1]Soru, görüş ve değerlendirmeleriniz için mail atmanızı rica ederiz.
7 Aralık 2019 CUMARTESİ | Resmî Gazete | Sayı : 30971 |
[3] Değerlendirmeden maksat, hizmetin karşılığını teşkil eden ödemenin Türkiye’de yapılması veya ödeme yurt dışında yapılmışsa, Türkiye’de ödeyenin veya nam ve hesabına ödeme yapılanın hesaplarına intikal ettirilmesi veya kârından ayrılmasıdır. Şu kadar ki, dijital ortamda sunulan reklam hizmetinin Türkiye’de bulunmayan kişilere yönelik gerçekleştirilmesi durumunda hizmet Türkiye’de değerlendirilmiş sayılmaz.
[4] İlgili hesap döneminden önceki hesap döneminde, 1 inci maddede sayılan hizmetlere ilişkin, Türkiye’de elde edilen hasılatı 20 milyon Türk lirasından veya dünya genelinde elde edilen hasılatı 750 milyon avrodan veya muadili yabancı para karşılığı Türk lirasından az olanlar dijital hizmet vergisinden muaftır.
[i]Sirkülerlerimizde yer alan bilgiler belli bir konunun veya yasal düzenlemenin veyahut yargı kararlarının çok geniş ve kapsamlı bir şekilde ele alınmasından ziyade genel olarak mükelleflere ve uygulayıcılara bilgi vermek, gündemi talip etmeye yardımcı olmak ve yorum yapmalarına yardım amacını taşımaktadır.
Sirkülerimiz profesyonel hizmetlerimizi temsil etmeyebileceği gibi, her durum ve koşulda profesyonel yaklaşımlarımızı da ifade ettiği iddia edilemez. Yaptığınız fiili/pratik çalışmalarda bu değerlendirmeler dikkate alınırken, olayların koşullarının da incelenmesi, irdelenmesi, sonuçlarının iyi analizi son derece önemlidir. Bu tür çalışmalarda mutlak suretle bir profesyonelden bilgi alınması veya danışmanlık alınmasında fayda bulunduğu düşünülmektedir. Şirketimiz tarafından bazı önemli mali olaylar Sirküler yerine Makale olarak paydaşlarımızla paylaşılmaktadır.
“ADEN Yeminli Mali Müşavirlik", söz konusu Sirkülerlerin ve içeriğindeki bilgilerin hata içermediğine dair herhangi bir güvence vermemektedir. Sirkülerleri ve içeriğindeki bilgileri kullanımınız sonucunda ortaya çıkabilecek her türlü risk tarafınıza aittir ve bu kullanımdan kaynaklanan her türlü zarara dair risk ve sorumluluk tamamen tarafınızca üstlenildiğinin bilinmesi gerekmektedir. Gerekli olması halinde iletişim bilgilerimiz:
OFİSLER-İLETİŞİM BİLGİLERİ
İstanbul 1 (Yeminli Mali Müşavirlik Hizmetleri): Şenlikköy Mahallesi, Yaşar Kemal Sokak, No: 3 Daire: 5 Florya-Bakırköy-İSTANBUL
Tel: 0212 592 00 92
Fax: 0212 592 00 92
GSM: 0505 680 42 54
Web: www.adenymm.com.tr
www.taxauditingymm.com
Ankara Ofis 1-(YMM Hizmetleri): Yıldızevler Mahallesi 708. Sokak Prestij İş Merkezi No: 14/6 (Kat: 3) Yıldız-Çankaya/ANKARA
Tel: (0312) 441 39 00
Fax: (0312) 441 39 01
Note Office Uluslararası Bağımsız Denetim Danışmanlık ve YMM A.Ş.(Bağımsız Denetim Hizmetleri
Kızılırmak Mah. Ufuk Üniv. Cad. Farilya İş Merkezi No:8 Kat:2 Daire:7 Çankaya / ANKARA
Email:info@noteoffice.com.tr
Tel: 0.312.439 40 60
GaziAntep İrtibat Ofisi 1: Mücahitler Mah. 9. Cad. Gümüşburun İş Merkezi Kat:4 No:28 ŞehitKamil/GaziAntep